”Made in South Africa” kan der snart stå på de C-klasser, som holder hos danske forhandlere, hvis man ellers kan dekode stelnummeret i forruden.
Inden længe vil de fleste C-klasse sedan til Danmark og det øvrige Europa nemlig komme fra Daimlers fabrik i Den Sydafrikanske Republik.
Undtagelser er versioner med en såkaldt businesspakke. Også stationcars vil fortsat være europæisk producerede.
GLC tager pladsen i Bremen
Ændringen skyldes, at Mercedes-Benz har gjort plads til en stor produktion af GLC på fabrikken i Bremen, der hidtil har koncentreret sig om C-klassen.
For kunderne betyder flytningen til Sydafrika ikke meget andet, end at der kan komme længere leveringstid.
Fabrikken ligger i East London og har produceret C-klasse i tre generationer. Fra og med 2000 er højrestyrede versioner blevet eksporteret, og fra 2007 har fabrikken også bygget venstrestyrede modeller til USA.
Også biler fra Thailand, Mexico og Marokko
Blandt andre usædvanlige lande, som biler til Danmark kommer fra, er Thailand (Mitsubishi Spar Star), Mexico (Honda HR-V) og Marokko (Dacia).
Tidligere er nogle versioner af Honda Jazz importeret fra Kina, og den tidligere Hyundai i10 kom fra Indien. Da VW Fox blev solgt i Europa, var den brasiliansk fremstillet.
Tyrkiet kan dårligt kaldes et eksotisk billand længere. Blandt andre mange Hyundai-, Toyota- Fiat- og Renault-modeller fremstilles i Tyrkiet og sælges i Vesteuropa.