Der håb for trafikanterne i Aalborg og Nørresundby og Nordjylland i det hele taget: Der er taget konkret skridt hen mod at anlægge en tredje vejforbindelse på tværs af Limfjorden.

Tidligst klar om syv-otte år
Men trafikanterne skal stadig have tålmodighed, for der går i bedste fald syv-otte år, før den nye motorvejsforbindelse kan indvies.
Det nye håb for en tredje Limfjordsforbindelse blev skabt i ”En grøn transportpolitik” fra 2009, som et stort politisk flertal står bag.
Den politiske aftale er nu udmøntet i en omfattende miljøundersøgelse fra Vejdirektoratet, som giver politikerne tre forbindelser at vælge imellem.
Den såkaldte VVM-undersøgelse slår fast, at der er et enormt behov for en bedre forbindelse. Allerede nu krydser 100.000 biler i døgnet Limfjordsbroen og den sekssporede Limfjordstunnel.
De tre forslag
Egholmlinjen: En 20 km lang firesporet motorvej vest om Aalborg via øen Egholm. Fra Aalborg-siden til Egholm anlægges en 1.150 meter lang sænketunnel og på nordsiden anlægges en 600 meter lang lavbro. Som tilvalg for knap 100 mio. kr. kan politikerne vælge en ekstra bane på broen til lokaltrafik mellem Egholm og Vendsyssel.

Begge disse forslag sluttes i nordenden til E39 mod Hirtshals.
12 spor under fjorden
Østlig forbindelse: En udvidelse af den nuværende motorvej samt anlæg af to nye parallel-rør lige øst for den nuværende Limfjordstunnel. Dermed kommer der i alt 12 spor under fjorden.
Vejdirektoratet peger på, at de to vestlige forbindelser giver flest nye trafikale muligheder i Aalborg-området; bl.a. kommer der motorvej forbi City Syd og Aalborg Lufthavn.
Det er også de vestlige forbindelser, som skaber mest ny trafik og giver de største tidsmæssige besparelser for bilisterne.
Vest er dyrest men har bedst økonomi
Egholmlinjen kan spare bilisterne for 1.750.000 timer årligt, Lindholmlinjen giver en gevinst på 1.886.000 timer og en østlig udvidelse 426.000 sparede timer. Det er samtidig den østlige løsning, som giver de største trafikpropper i anlægsfasen: To mio. timer mister bilisterne i de fire-fem år. Ved de to vestlige forbindelser er det kun 200.000 timer.
Den østlige forbindelse er billigst i anlæg: 5,4 mia. kr. Egholmlinjen koster 6,2 mia. kr., mens Lindholmlinjen er lidt dyrere: 7,0 mia. kr.
En boret tunnel i Lindholmlinjen er vurderet, men da den vil koster 3,5 mia. kr. ekstra, har Vejdirektoratet fravalgt den.
Selv om de vestlige forbindelser er dyrere end den østlige, giver de vestlige bedst samfundsøkonomi, især fordi bilisterne sparer meget mere tid. De vestlige har en (lige stor) positiv gevinst pr. investeret krone på 0,9 kroner, mens den østlige har en negativ værdi på 0,7 kr.
Politikerne skal vælge
Når VVM-høringen er overstået til efteråret, skal politikerne vælge mellem de tre forslag. Dernæst forestår der ca. to års detailprojektering mm, og derefter vil anlægsarbejdet tage fire-fem år. Indvielsen kan dermed tidligst ske i 2018.
Men det kræver, at Folketinget vedtager en anlægslov og ikke mindst finder de fem-syv mia. kr. De penge er der ikke lige nu, og en ny Limfjordsforbindelse er i konkurrence med mange andre statslige vejprojekter.