Offroader-veteran i ung udgave

Toyota Land Cruiser fornyes, så den solide offroader får moderne sikkerhedsudstyr og en mere overskuelig førerplads.

Land Cruiser 150 er blevet mere robust og maskulin at se på med ny front
Nyt om biler

Med rødder tilbage til 1951 er Toyotas Land Cruiser noget af et ikon i den ultimative offroad-verden. Så det er ingen revolution, men en omhyggelig opdatering Toyota nu kan fremvise på 2018-udgaven af bilen.

Strengt taget hedder bilen Land Cruiser 150, men den er eneste Land Cruiser i Europa

Strengt taget hedder bilen Land Cruiser 150, men den er eneste Land Cruiser i Europa.

Platformen er grundlæggende den samme som hidtil og altså en traditionel chassisramme, der er god til det grove.

Nu med nyeste sikkerhedsudstyr

Bagtil er Land Cruiser 150 sluppet af med sine udestående, runde pop-lygter. Fotos: Torben Arent
Bagtil er Land Cruiser 150 sluppet af med sine udestående, runde pop-lygter.

Om arbejdshesten er blevet til at holde ud at køre i på motorvej, må tiden vise, men Land Cruiser har fået den store sikkerhedspakke med bl.a. nødbremse og andet godt fra Toyota Safety Sense.

Instrumentbordet, der hidtil har været en rodebutik, er nyt og moderne og nu med otte tommer skærm – men med rigtige knapper på siden. Ved terrænkørsel eller blot kørsel på dårlig vej kan det væres svært at ramme en trykskærm.

Læs også: sikkerhedsudstyr til nye biler

Motor kører videreGrill’en er blevet mere voldsom at se på, og snuden er forlænget seks cm.

Land Cruiser fik ny motor for to år siden i form af en 2.8 turbodieselmotor med 177 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 450 Nm, og den fortsætter i den nye generation. Det er eneste motormulighed i Vesteuropa.

Lanceringen i Danmark sker i begyndelsen af 2018.

Se også: Toyota Land Cruiser på nye eventyr