Toyota Land Cruiser på nye eventyr

Toyota Land Cruiser 150 møder nu op med friske kræfter til sin rustikke rolle som bilen til både eventyr og hårdt arbejde.

Toyota Land Cruiser.
Forpremiere
Ved det seneste facelift har Land Cruiser 150 fået nye baglygter. De er  som de forrige  lidt poppede til en seriøs bil. Fotos: Torben Arent, FDM
Ved det seneste facelift har Land Cruiser 150 fået nye baglygter. De er som de forrige lidt poppede til en seriøs bil. Fotos: Torben Arent, FDM

Motor mener: Land Cruiser 150 er bedre til det grove end til det fine. Til gengæld er den formidabel til det grove.

En fredningssag bør rejses. Toyota Land Cruiser 150 tilhører en gemytlig race, som er truet af de invasive crossover-modeller. Den store Land Cruiser 200-bamse er netop uddød pr. 1. september, da Euro 6-miljønormen blev det sidste søm til kisten.

Så nu er den „lille” Land Cruiser – sammen med Hilux - alene tilbage i Toyota-slægten som rigtig offroader og én blandt få artsfæller i det hele taget. Men generne er stærke, og selv om alderen – født 2009 - trykker hist og her, har et facelift i 2013 og nu ny Euro 6-motor og nyt automatgear sørget for, at Land Cruiser er frisk til nye eventyr.

LÆS OGSÅ: Motors dueltest af Audi Q7 og Volvo XC90 

Kabinen kan blive flot, når den som her har lyst læder og træ, omend det virker naturstridigt til en praktisk terrænbil. Ved faceliftet har materialerne fået et pænt løft.
Kabinen kan blive flot, når den som her har lyst læder og træ, omend det virker naturstridigt til en praktisk terrænbil. Ved faceliftet har materialerne fået et pænt løft.

Og eventyr er kodeordet for denne klassiske Toyota med godt 60 års historie. Bilens ultimative terrænegenskaber og voldsomme udstråling af pålidelighed og uovervindelighed gør den til en drømmebil til ture gennem Islands ødemark – hvor Motor mødte den fornyede udgave – eller i Afrika.

Andre formål er indsats hos entreprenører, redningstjenester og skovejere. Alle vi andre har strengt taget ikke brug for en Land Cruiser – desværre.

Ny motor og nyt gear

Ejerne kan nu glæde sig over en helt ny 2.8-dieselmotor med 177 hk og 420 Nm og anstændig brændstoføkonomi. Den firecylindrede motor har 13 færre heste end dens forgænger på tre liter, mens momentet er uændret.

Knapperne til offroad-kørsel er noget nørdede, men her i topudgaven er der stort set alle hjælpemidler. Den store drejeknap bruges ikke til meget, primært til at justere kravlefarten ved krævende terrænkørsel.
Knapperne til offroad-kørsel er noget nørdede, men her i topudgaven er der stort set alle hjælpemidler. Den store drejeknap bruges ikke til meget, primært til at justere kravlefarten ved krævende terrænkørsel.

Den er næsten mere kultiveret end nødvendigt i en offroader, og passende stærk er den også til alle de strabadser, man kan finde på at udsætte bilen for i terrænet.

LÆS OGSÅ: Motors dueltest af BMW X5 og Jeep Grand Cherokee 

Som motorvejslokomotiv halter det – i forhold til premium-konkurrenterne – lidt med kræfter til de 2,3 ton bil, og nogen drøm på landevej er køreegenskaberne heller ikke. Men Land Cruiser er lidt som en sportsvogn – det er en bil, man skal køre aktivt.

Automatgearet er helt nyt og har nu seks trin. Gearet klæder motor og bil rigtig fint og gør terrænkørsel ukompliceret. Og det går – på papiret – slet ikke ud over brændstofforbruget. Merprisen er 42.000 kr.

En solid værktøjskasse

Land Cruiser 150 må laste godt 700 kg og trække 3.000 kg. Bagagerummet er på op til 1.150 liter uden en evt. tredje sæderække.
Land Cruiser 150 må laste godt 700 kg og trække 3.000 kg. Bagagerummet er på op til 1.150 liter uden en evt. tredje sæderække.

Alt i værktøj til hårdt arbejde fås: Firehjulstræk og reduktionsgear er standard, og anhængeren må veje tre ton. Højdejusterbar undervogn, spær både bag og i midten og „kravle”-funktion, en slags fartpilot til hårdt terræn, kan tilvælges. Kravlefunktionen er rigtig nyttigt, når man f.eks. skal liste hen over lavamarker eller gennem floder.

Betjeningen er noget nørdet, men håndværkere lærer jo også deres specialværktøj at kende. Ærgerligt er det dog, at den store navigationsskærm – Toyota Touch 2 – ikke bruges til meget andet end GPS, og bilens mange funktioner kun vises på en mindre skærm midt i instrumenthuset. Der er intet samspil mellem de to skærme, som lader til at være introduceret i bilen på forskellige tidspunkter.

LÆS OGSÅ: Motors prøvekørsel af Range Rover Evoque

Toyota Land Cruiser 150 er en fantastisk offroader  og den må slås med et britisk og et tysk mærke om at være terrænets konge. Kikker man på trafikken i Island og i Afrika, er Toyota den ubestridte regent.
Toyota Land Cruiser 150 er en fantastisk offroader og den må slås med et britisk og et tysk mærke om at være terrænets konge. Kikker man på trafikken i Island og i Afrika, er Toyota den ubestridte regent.

Fire kameraer rundt om bilen er en god hjælp ved svær terrænkørsel, men regn og sprøjt kan hurtigt sætte dem ud af spillet. Varme i rattet havde nu også været rart på en kold og regnfuld dag i ødemarken, men det fås sjovt nok ikke.

Mere til mark end Strandvej

Land Cruiser 150 er blevet en anelse billigere med tiden. Fra-prisen er på 731.000 kr. og fra 379.000 kr. plus moms på gule plader.

Toyotas udstyrsniveauer er ikke helt logiske. Hvis man gerne vil have alt i 4x4-funktioner, så man er klar til eventyr og hårdt arbejde, er man nødt til at vælge topversionen T4 til 1,2 mio. kr.

Land Cruiser 150 kan uden modifikationer klare vanddybder på 70 cm.
Land Cruiser 150 kan uden modifikationer klare vanddybder på 70 cm.

Så får man ganske vist også fin læderkabine og tredje sæderække, men det passer sig bedre til Strandvejsbrug. Og det er ikke her, Land Cruiser er i sit es. Den skal længere ud på landet.