Fartsyndere risikerer fra maj måned at ryge i fartfælden, når de passerer Øresundsbroen. Bogstaveligt talt. Her tager broen nemlig en ny type dynamiske fartdæmpere i brug.
Fartdæmperne, der bliver placeret ved betalingsanlæggene i Sverige, fungerer ved, at en radar langs vejsiden måler bilens hastighed. Kører bilen for stærkt, åbnes en faldelem i vejen, hvorved der opstår en centimeterhøj kant, der virker som traditionel fartdæmper.
Det er svenske Edeva, som står fartdæmperne eller Actibump, som firmaet kalder dem.
200.000 fartsyndere om året
Med de nye fartdæmpere håber Øresundsbro Konsortiet at tage komme problemet med hastighedsoverskridelser omkring broens betalingsanlæg til livs.
Ifølge konsortiet kørte fire procent af bilerne, som havde med brobizz, i 2013 hurtigere end 40 km/t omkring betalingsbåsene. Den tilladte hastighed er her 30 km/t.
”Fire procent lyder måske ikke af meget, men man skal tænke på, at omkring fem millioner biler om året kører gennem banerne med bizz. Det bliver næsten 200.000, som kører for hurtigt,” udtaler afdelingschef for Øresundsbroens betalingsanlæg Håkan Kiendel i en pressemeddelelse.
Øresundsbroen har siden marts arbejdet på en ombygning af betalingsanlæggene. Arbejdet med etableringen af de dynamiske fartdæmpere begynder i denne uge og vil vare nogle uger frem. Ombygningen betyder, at en række baner løbende vil være lukket for trafik.
Arbejdet ventes endeligt afsluttet sidst i maj.