Otte års garanti på ny Opel

Når den nye opladningshybrid Opel Ampera kommer på markedet senere i år, vil den være forsynet med en rekordlang garanti på otte år eller 160.000 km. Garantien gælder alle dele på bilen.

Bilist

Der er grøde i garantier på nye biler. Hidtil har næsten alle europæiske biler været solgt med to års garanti, mens de japanske har haft tre år eller 100.000 km. Kun Hyundai og Kia har haft sin egen fine garanti på henholdsvis fem år og syv år/150.000 km.

Opel Ampera er en helt ny opladningshybrid, og kommer på markedet senere i år. Den sælges i hele Europa med en garanti på otte år eller 160.000 km
Opel Ampera er en helt ny opladningshybrid, og kommer på markedet senere i år. Den sælges i hele Europa med en garanti på otte år eller 160.000 km
Med lanceringen af de nye opladningshybrider, som både kan køre på el og benzin, rykkes der for alvor rundt på forholdet mellem de bedste og de ringeste garanti-udbydere.

Otte år/160.000 km

Det er Opel, der tager teten med sin nye Ampera, der sælges med en totalgaranti på otte år eller 160.000 km i stedet for mærkets normale garanti på kun to år.

Repræsentanter fra Opel fortæller Motor, at man har ønsket at forebygge den skepsis, kunderne naturligt har overfor nye teknologier. Opel ønsker med den nye garanti at sikre, at man kan købe den nye Ampera uden frygt for, hvad det vil koste, hvis teknikken bryder sammen.

Samtidig understreger Opel, at produktet er testet i større omfang end normalt, for netop at sikre, at teknikken ikke pludselig strejker.

60 km på el

Opel Ampera kan lades op på fire timer og derefter køre ca. 60 km på el ifølge de officielle standard-målinger. Skal man køre længere end det, starter en benzinmotor og leverer den fornødne energi. Bilen er på størrelse med en Astra, og den rummer fire personer og har desuden et stort bagagerum.

I udlandet koster den 320.000 kroner, men i Danmark ventes prisen at blive over dobbelt så høj, da selv miljøvenlige biler er belagt med en skyhøj afgift. Den danske Opel-importør regner alligevel med at tage et par biler til landet i 2013 – knapt et år efter introduktionen i Tyskland.