Panda vender hjem til Italien

Efter otte år i eksil i Polen er Fiats ikoniske Panda vendt hjem til Italien. Den nye model bygges på en tidligere Alfa Romeo-fabrik i Syditalien.

Nyt om biler

Det er ligegyldigt, hvor i verden en bil bygges, plejer man at sige. Men Fiat er nu alligevel ret stolt over, at den nye Panda netop er begyndt at rulle af samlebåndet på en totalrenoveret fabrik i Napoli i det sydlige Italien.

1.050 Pandaer i døgnet ruller gennem Napoli-fabrikken, når kommer op i højeste gear. Der er 600 robotter og pt 600 ansatte.
1.050 Pandaer i døgnet ruller gennem Napoli-fabrikken, når kommer op i højeste gear. Der er 600 robotter og pt 600 ansatte.
”Vi er dem, der bygger den” proklamerer en 20 meter høj plakat ved Giambattista Vico-fabrikkens hovedindgang med billeder af en masse bilarbejde, da Fiat inviterer indenfor til premiere på både Panda og fabrik.

Demonstranter ved porten

Imens europæiske journalister suser ind og ud af fabriksporten i testbiler, skal de sørge for ikke at ramme de fagforeningsdemonstranter, der – omkranset af talstærkt carabinieri – har taget opstilling foran fabrikken.

Ikke alle er glade for den nye fabrik, for Fiat-boss Sergio Marchionne har været hård i forhandlingerne. Hvis Napoli ville have Panda, var det på nye og mere barske vilkår end hidtil. Ellers har Fiat mange fabrikker rundt om i verden, der gerne vil bygge bilen.

Efter ombygningen til seks  mia. kr. er fabrikken topmoderne og gulve stråler med blå og hvid maling.
Efter ombygningen til seks mia. kr. er fabrikken topmoderne og gulve stråler med blå og hvid maling.

Begyndte som Alfasud

Men Panda kom til Napoli, der begyndte sine dage som egnsudviklingsprojekt i 1970erne med Alfasud. Siden er der blevet bygget mange Alfa’er, men senest kun den sløjt sælgende Alfa Romeo 159, der nu er udgået af produktion, da der skulle være plads til Panda.

Den noget nedslidte fabrik blev tidligere lukket i to måneder, og så gik arbejderne i gang med at gøre hovedrent og smide ud, helt bogstaveligt.

Nogle steder ligger der øer af det gamle produktionsanlæg til Alfa Romeo 159. Det ligner slum i sammenligning med den nye Panda-del.
Nogle steder ligger der øer af det gamle produktionsanlæg til Alfa Romeo 159. Det ligner slum i sammenligning med den nye Panda-del.
Derefter er fabrikken renoveret, og der installeret det nyeste produktionsudstyr i form af robotter for samlet seks mia. kr. 99 procent af samlingen af karrosserierne sker fuldautomatisk.

Det er nu en moderne fabrik i verdensklasse, og 600 robotter og indtil videre 600 ansatte er klar til at bygge op til 1.050 Pandaer om dagen. I takt med at produktionstakten øges - og afhængig af salget - vil der løbende komem væsentlig flere ansatte.

Fabrikken kan bygge op til 270.000 biler årligt - dobbelt så mange som hidtil.

Sejles til Danmark

Bilerne til Danmark sejles til Esbjerg, og det danske salg begynder til april.

Den nuværende Panda er i hele sin otte års levetid bygget på Fiats store fabrik i Polen, og produktionen af denne model fortsætter her i mindst et år endnu.

Ellers har Polen-fabrikken travlt med at bygge Fiat 500, Lancia Ypsilon og Ford Ka.