Selv om Peugeot 206 stadig produceres efter mere end 7,5 mio. biler, og den større Peugeot 207 supplerer salgstallene, er det franske bilmærke ikke helt tilfreds med sin markedsandel. Det skal en ny Peugeot 208 rette op på, og den skal derfor afløse både 206 og 207.
Den nye 208 præsenteres først for alvor til foråret på Geneve-udstillingen, men Motor har allerede fået lov at gå bilen efter i detaljerne.
![En stor skærm i midten af instrumentbordet gør det muligt at gå på nettet fra bilen.](/sites/default/files/d6images/peugeot-208-3.jpg)
Trådløst internet i bilen
Først og fremmest har fabrikken gjort meget ud af at designe interiøret, hvor en stor skærm i midten af instrumentbordet skal tilføre informationer og underholdning til alle i bilen. Ikke mindst vurderer vi, at en indbygget internetopkobling vil være et stort clou ved bilen.
Rattet er gjort noget mindre end normalt for at skabe bedre kørestilling, og alle instrumenter er samlet over rattet. Der er desuden mulighed for head-up display.
Nye trecylindrede motorer
Under skallen kommer en ny generation af trecylindrede benzinmotorer, der er udviklet sammen med BMW. På dieselsiden får alle udgaver stop/start funktion, og de mest økonomiske udgaver vil udlede 87 gram pr. km. Det svarer til ca. 29,4 km pr. liter.
Peugeot 208 kommer både i en tre- og femdørs udgave, hvor særligt tredørs udgaven vil få design-detaljer, der sender venlige tanker til den legendariske 205-model.
Forrest vil en meget stor løve præge køleren, og både for og bag vil der være lygter med LED-teknologi. Det store gab er erstattet af en mindre kølergrill, der indgår i en form for ansigtstræk, der skal forestille en glad mand.
Mindre udvendig og større indvendig
![Peugeot 208 kommer både i tre- og femdørs udgave](/sites/default/files/d6images/peugeot-208-4.jpg)
Sammenligner man den nye 208 med Peugeot 207, er den nye bil gennemsnitligt 110 kg lettere. Indstigningsmodellen vejer 975 kg, hvilket er hele 173 kg mindre end 207.
Den nye 208 præsenteres i en produktionsklar udgave i forbindelse med biludstillingen i Geneve til marts, men når først Danmark til sommer.