To elbiler blandede sig bravt i opløbet, men vinderen af den prestigefulde ”Car of the Year 2014” blev familiebilen Peugeot 308. Den fik 307 point, markant flere end nr. to, BMW i3.

Den elektriske BMW slog akkurat en anden elbil, nemlig Tesla S, som meget længe lå nr. to i optællingen.
Den årlige pris, der uddeles op til åbningen af biludstillingen i Genève, gives af en europæisk jury med 58 medlemmer fra 22 lande. Motors Søren W. Rasmussen er eneste danske medlem af juryen.
Sådan stemte hvert enkelt jurymedlem
Han er godt tilfreds med sejren til Peugeot 308, som han selv havde på en andenplads. Hans favorit var Skoda Octavia, men den nød ikke så stor opbakning blandt europæiske kolleger og blev nr. seks i finalen.
Resultatet
1 Peugeot 308 307 point
2 BMW i3 223 point
3 Tesla S 216 point
4 Citroën C4 Picasso 182 point
5 Mazda 3 180 point
6 Skoda Octavia 172 point
7 Mercedes-Benz S-klasse 170 point
VIDEO: Klik på billedet herunder og hør Søren W Rasmussens vurdering af årets vinderbil:
Sådan stemte Motor
I Danmark er det Motors Søren W. Rasmusen, der er medlem af den internationale jury. Her er hans fordeling af de 25 point.
Plads |
Bil |
Point |
1 |
Skoda Octavia |
7 |
2 |
Peugeot 308 |
6 |
3 |
Citroën C4 Picasso |
4 |
4 |
BMW i3 |
4 |
5 |
Mazda 3 |
2 |
6 |
Mercedes-Benz S-klasse |
1 |
7 |
Tesla Model S |
1 |
Her giver Søren W. Rasmussen sin motivation for sin pointgivning.
Skoda Octavia: Octavia bygger sin succes på en Golf, men Skoda har formået at tilføje bilen sine egne værdier, hvilket gør Octavia til mere end blot en Tjekkisk VW. Bilen byder på en kombination af god økonomi og fremragende brugsværdi, og det bringer bilen i front. Skoda Octavia blev i øvrigt tidligere kåret som ’Årets bil i Danmark 2014’.
LÆS OGSÅ: Motors test af Skoda Octavia
Peugeot 308: Den nye platform leverer en af de bedste køreoplevelser i en fransk bil, og det er fantastisk. Sammen med nye små, økonomiske turbomotorer og valgmulighed mellem hatchback og stationcar bringer den nye 308’er det franske bilmærke op i toppen af segmentet, når det handler om design, teknik og køreglæde.
LÆS OGSÅ: Motors test af Peugeot 308
Citroën C4 Picasso: Det er ikke let at bygge en god MPV. Ofte ender det med et stort kompromis mellem køreglæde og en stor kabine. Det problem har Citroën løst, og fabrikken har her formået at tilfredsstille begge områder, og resultatet er en bil med en fantastisk kabineindretning og glimrende køreegenskaber. For mig gør det Citroën C4 Picasso til en naturlig finalist i dette års finale om titlen ’Car of the Year’.
LÆS OGSÅ: Motors test af Citroën C4 Picasso
BMW i3: I bestræbelserne efter at skabe den mest miljøvenlige bil er BMW gået sine egne veje. BMW i3 ser anderledes ud og virker helt anderledes end noget vi har set før, men grundlæggende leverer den nye i3 køreegenskaber, som vi venter at finde i en ny BMW. Ideen med at give køberne valget mellem en ren elbil eller en bil med rækkevidde-forlænger er ny, og gør det dermed muligt for familier at kunne anvende denne bil hverdagen.
LÆS OGSÅ: Motors test af BMW i3
Mazda 3: Den japanske bilproducent har nu skabt sit eget stærke design, som vi først så på Mazda 6, og som nu er nået et niveau højere med denne 3’er. Men denne bil handler om meget mere end design. Bilen kører forbilledligt, og i kombination med en yderst velindrettet førerplads og en lækker kabine, er Mazda 3 noget særligt. Jeg ville dog ønske mig lidt mere plads ved bagsædet og så måske også muligheden for at kunne købe bilen som stationcar.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mazda 3
Mercedes-Benz S-klasse: Selvfølgelig er denne bil fantastisk. Den bringer på mange måder Mercedes tilbage som en ledestjerne, og særligt den indvendige komfort er på et ekstraordinært højt niveau. Jeg ser derfor S-klassen som en naturlig kandidat til titlen ’Car of the Year’. Men jeg ser den ikke som en vinder. Hertil er bilen for stor, for dyr og i det hele taget for ekstrem.
LÆS OGSÅ: Motors test af Mercedes-Benz S-klasse
Tesla Model S: Denne elbil byder på ekstreme køreoplevelser. Accelerationen er i verdensklasse, og indvendigt er bilen lige så let at betjene som en i-pad. Så hvis det kun handlede om dette, var Tesla Model S en sand vinder. Men ser man på bilens samlede egenskaber, så bliver hjulene på jorden – ganske vist er Tesla Model S en ekstrem sjov bil, men prisen er tårnhøj og med en egenvægt på 2,1 ton leverer bilen ikke kun løsninger på bilers miljøvenlighed.
LÆS OGSÅ: Motors test af Tesla Model S