Mens især Volkswagen-koncernen har travlt med at præsentere opladningshybrider, har Peugeot droppet teknologien på ubestemt tid. På biludstillingen i Genève for fire år siden lød det ellers sådan her fra Peugeot, da 3008 Hybrid 4 blev lanceret:
Skulle være klar 2012
”Derefter, i 2012, vil Peugeot introducere Hybrid 4 med opladningsmulighed. Målet vil være, at 3008 kommer under to liter pr. 100 km og under 50 gram CO2 pr. km”.
Da Motor senere spurgte til miljøbilen, lød svaret, at bilen var forsinket. Og nu – direkte forespurgt – erkender Peugeot, at 3008 opladningshybrid ikke kommer. Begrundelsen lyder, at man vurderer, at markedet nu er for lille, og at det er for tidligt at lancere en sådan bil.
Hybrid Air i stedet
At markedet ville være lille, har Peugeot hele tiden vidst, så det spiller formentlig ind, at Peugeot (og søsterfirmaet i PSA-gruppen Citroën) har været presset økonomisk af svigtende salg. Og så har dette nicheprodukt været et oplagt sted at spare.
PSA har i stedet lagt store ressourcer i at udviklet sit Hybrid Air, hvor en lille benzinmotor kombineres med en trykbeholder, hvor overskudsenergi gemmes som trykluft.
3008 med diesel-hybrid-teknik - men uden opladningsmulighed - findes stadig i det danske program, også efter faceliftet. 585.000 kr. koster en sådan miljøbil.