En helt ny Porsche-model er ikke hverdagskost, så for Porsche og mærkets fans var det en markant begivenhed, da klædet blev trukket af den nye Macan SUV.

Klar til april
Leverancen af Macan, det indonesiske ord for tiger, begynder i Danmark til april.
Med Macan fordobler Porsche sit udbud af SUV-modeller som supplement til den større og særdeles succesfulde Cayenne, der nu kører i anden generation.

"Porsche hele vejen igennem"
Pressemeddelelsen fra Porsche har overskriften ”Den nye Macan er en Porsche hele vejen igennem”, hvilket kan lyde ganske indlysende og overflødigt at meddele.
Med formuleringen lykkes det faktisk Porsche – ufrivilligt – at minde om, det som overskriften formentlig skulle mane i jorden: at Macan til dels har fælles platform med den knap så elitære Audi Q5 – som Cayenne nu om dage også er beslægtet med Q7.

To benzinere og en diesel
Macan fås fra begyndelsen i tre motorversioner.
Den billigste er Macan S (ca. 1,2 mio. kr.) har en 3,0-liters biturbo V6 med 340 hk. Den klarer 0-100 km/t. på 5,4 sekunder og har en topfart på 254 km/t.
Macan S Diesel (samme pris som Macan S) er udstyret med en 3,0-liters V6 turbodiesel med 258 hk. Den accelererer fra 0 til 100 km/t. på 6,3 sekunder og har en topfart på 230 km/t. Den officielle brændstoføkonomi er 16,3 km/ svarende til en CO2-udledning på 159 g/km.
Topmodellen er Macan Turbo (ca.1,7 mio. kr.), der ifølge Porsche bliver klassens hurtigste. Den har en ny 3,6-liters biturbo V6 med 400 hk. 0-100 km/t.: 4,8 sekunder. Denne topmodel klarer officielt 11,2 km pr. liter.
Alle varianter kan fås med en såkaldt Sport Chrono-pakke, der reducerer 0-100-tiden med 0,2 sekund.
Dobbeltkoblingsgear og firehjulstræk
Gearkassen er en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Firehjulstræk er standard – på en måde, hvor bilen som udgangspunkt er baghjulstrukket, og kræfterne sendes til forakslen i det omfang, forholdene kræver det.
Macan er ikke kun en (høj) sportsvogn, men også en offroader. Ved at aktivere offroad-programmet (op til 80 km/t.) optimeres bilen til at give mest muligt greb i underlaget. Luftaffjedringen kan hæve undervognen med fire cm, så frihøjden når op på 23 cm.