Selvkørende biler skal ikke være forbeholdt premium-mærkerne. Renault og Nissan vil også være med fremme i den fagre nye fremtid, om ikke i allerførste række så lige efter.
Den fransk-japanske alliance annoncerer, at den inden 2020 vil have flere end ti modeller med selvkørende egenskaber.
Teknikken vil blive installeret i gængse volumenmodeller i Europa, USA, Japan og Kina til ”opnåelige” priser.Selvkørende, opkoblede og eldrevne
Et væsentligt mål for de selvkørende systemer er at gøre trafikken mere sikker, og denne nul-vision for ulykker skal supplere alliancens nul-emissions-strategi. Avanceret og brugervenlig opkobling indgår som et vigtigt element, dels som selvstændig service, dels som en del af de selvkørende funktioner.
Topchef Carlos Ghosn bliver som noget nyt mere konkret med, hvad det egentlig er, de selvkørende biler kommer til at kunne.
I år vil nogle biler få “single-lane control,” som indebærer, at bilen kan køre selv på motorveje, inklusive tæt køkørsel, men uden at skifte bane.
I 2018 vil Renault-Nissan, der bl.a. omfatter luksusmærket Infiniti, der kan håndtere flere vognbaner. Det betyder, at bilen af sig selv kan vurdere risici ved at skifte vognbane og derefter selv udføre opgaven.Kryds og bykørsel i 2020
Forudsigelsen stopper i 2020, hvor bilerne skal kunne køre gennem kryds og i det hele taget håndtere nogle former for bykørsel uden førerens direkte indblanding.
En reklamefilm for Renaults selvkørende og forbundne fremtid viser bl.a. en Espace, der kører selv hjem fra et skisportssted, ned ad bjergveje, men dette bliver formentlig noget af det sidste, selvkørende biler kommer til at kunne klare.
Siden 2014 har Renaults og Nissans udviklingsafdelinger været lagt delvist sammen, så ingeniører i de to hovedafdelinger arbejder sammen om fremtidens teknikker, som så bliver tilgængelige for begge virksomheder.