Hvad er lige det for et køretøj? En Harley-Davidson fra 1930erne? Men den kører helt lydløs. Og hvad er det for nogen pedaler?
Det er i sandhed et finurligt og anderledes køretøj, som Motor overværer verdenspremieren på. Faktisk er det en cykel, en cykel med el-hjælpemotor.LÆS OGSÅ: Artikel om elcykler i Motors e-magasin
Lokke folk ud af bilen
- Jeg vil prøve at lokke folk ud af bilen. Jeg vil forføre dem til at køre på cykel, siger idémand og ejer Jan Scholten.
Selv kører han en Mercedes-Benz cabriolet med pæn stor motor, men så længe det er ordentlig vejr, kører han nu hellere på sin B4 Bike E-Cruizer.
Harley-Davidson fra 1930erne
Lokkemidlet er især det usædvanlige design og de eksklusive materialer. Jan Scholten medgiver straks, at elcyklen er kraftig inspireret af en Harley-Davidson-motorcykel fra 1930erne. Og det er netop meningen, at den ikke skal ligne en cykel.
Køreoplevelsen er også forrygende. Motors medarbejder er ved at komme galt afsted under en indendørs prøvetur, for så snart der trædes i pedalerne, skyder cyklen uventet afsted som en raket.Stor motor - nok for stor
Det er ikke så sært, for elmotoren yder 1 kW – fire gange så meget som tilladt på en elcykel i Danmark. Jan Scholten er da heller ikek helt sikker på, at han kan få den godkendt i Holland.
- Men det gør ikke så meget. Vi har også motorer på en halv og en kvart kW, siger han.
Motoren sidder i forhjulet, og strømmen kommer fra et litium-ion-batteri, der er gemt i den rustfristål-kasse, der illuderer den encylindrede stempelmotor.
42.000 kr.
Rækkevidden opgives til 80 km ved ”normal” kørsel.
Billig er den håndbyggede elcykel med de fine materialer ikke. Ca. 42.000 kr. koster den.
Inden verdenspremieren på messen ”Intertraffic 2014” i Amsterdam havde B4 Bikes fået 15 ordrer, og produktionen begynder i maj. I første omgang koncentrerer firmaet sig om Holland, men Jan Scholten er helt åben for at senere at udvide til andre lande.