Saab rider på flere kinesiske heste. Efter en aftale med Pangda, som endnu ikke er godkendt af myndighederne, har Saabs ejer, Spyker, indgået en ”memorandum of understanding” med firmaet Youngman.
Først og fremmest skal Youngman - med det officielle navn Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. - købe 30 procent af aktierne i Spyker for en pris på én mia. kr.Kina vil styre Saab
Pangda skal eje 24 procent af Spyker, som snart skifter navn til Swedish Automobile. Dermed vil aktiemajoriteten i Spyker/Saab ligge i Kina, hvis begge aftaler bliver godkendt af de kinesiske myndigheder.
Youngman skal også være med i det fælles selskab, der i Kina skal så for salg og lokal Saab-produktion. Youngman skal eje 45 procent af produktionsselskabet og 33 procent af salgsfirmaet. Også her er Padang medejer.
Bygger "Lotus"-biler
Youngman bygger biler på licens fra malaysiske Proton og modeller delvist udviklet af britiske Lotus. Sidstnævnte sælges under navnet ”Engineered by Lotus.”
Den nyeste er den kompakte L5.
Imens står samlebåndet hos Saab i Trolhättan stadig stille. I alt syv uger dette forår er der ikke bygget biler hos Saab, og efter at produktionen kom i gang i forrige uge, ligger den atter stille, og ifølge underleveandører kommer samlebånde ikke i gang i denne uge.