Saab skruer op for salget

Produktionen af nye Saab-biler foregår endnu i slowmotion, men nu er et forhandlernet etableret i Sverige, og leverancerne af reservedele er på plads i Danmark.

Nyt om biler

Det er en let opdateret udgave af Saab 9-3, der sælges i kun én version med en toliters benzinmotor med turbo. Prisen i Sverige er 230.000 DKR, men med danske afgifter ville prisen herhjemme lande mellem 500 og 600.000 kr.
Det er en let opdateret udgave af Saab 9-3, der sælges i kun én version med en toliters benzinmotor med turbo. Prisen i Sverige er 230.000 DKR, men med danske afgifter ville prisen herhjemme lande mellem 500 og 600.000 kr.
Saab genstartede produktionen af Saab 9-3 i december, og nu er der kommet så meget gang i samlebåndet, at leverancerne til svenske og kinesiske kunder er sat i system.

Et forhandlernet på 20 forhandlere er nu etableret i Sverige, så kunderne kan se og prøve de nye biler. Endnu er der ingen officiel dato for, hvornår salget åbner i endnu et europæisk land, og der er derfor intet nyt om, hvornår salget genstartes i Danmark.

Produktionen ligger i øjeblikket på seks biler pr. dag.

Reservedele er på plads

Mens der for danske Saab-ejere således ikke er udsigt til nye biler herhjemme, er der trøst at hente i et nyt samarbejde, der betyder at reservedels-leverancerne nu igen er sat i system, så danske biler kan holdes bedst muligt kørende.

Saab benyttede påsken til at sende demobiler ud til 20 forhandlere i Sverige, så svenske bilkøbere kan se og prøve bilerne. De skal dog fortsat købes på internettet, men det kan forhandleren hjælpe med, hvis man ikke selv har mod på det. Der er endnu ingen nye biler på vej til Danmark.
Saab benyttede påsken til at sende demobiler ud til 20 forhandlere i Sverige, så svenske bilkøbere kan se og prøve bilerne. De skal dog fortsat købes på internettet, men det kan forhandleren hjælpe med, hvis man ikke selv har mod på det. Der er endnu ingen nye biler på vej til Danmark.
Reservedele og udstyr leveres via et paneuroæisk netværk, og herhjemme sælges reservedelene fra de danske Saab-værksteder, der findes her 

Flere modeller på vej

Endnu er det kun sedan-udgaven af Saab 9-3, der produceres på Saabs fabrikker i Trollhättan i Sverige. Og den udgave er i store træk identisk med den, der blev produceret op til Saabs konkurs i december 2011.

De nye ejere – NEVS (National Electric Vehichle Sweden) – arbejder nu med at producere en elektrisk udgave af Saab 9-3. De første produktionsudgaver er netop færdiggjort, og de skal alle sendes til Kina, hvor ejerne af Saab holder til.

Tanken er dog, at der også skal sælges elektriske udgaver i Europa, og ifølge pressechef hos NEVS, Göran Fredriksson, vil vi i nær fremtid se en let opdateret udgave af Saab 9-3. Herefter vil antallet af varianter af bilen langsomt blive udvidet med først en stationcar, senere en firehjulstrukken version og nok først om et år en cabriolet.

Saab genstartede officielt produktionen den 6. december 2013, men er nu kommet så langt, at der kan leveres nye biler til svenske og kinesiske bilkøbere fra nu af.
Saab genstartede officielt produktionen den 6. december 2013, men er nu kommet så langt, at der kan leveres nye biler til svenske og kinesiske bilkøbere fra nu af.
En helt ny udgave af Saab 9-3 er næppe mere end to år væk, og så er tanken, at produktionen for alvor skal sættes i vejret af både eldrevne og benzin- og dieseldrevne Saab-biler. Det er formentlig også tidligst her, at vi kan vente at se nye biler fra Saab hos danske forhandlere.