Saab: Vi vil bygge tre nye biler

Saab skruer den optimistiske retorik på. Firmaet tror på fremtiden og vil med kinesisk betaling udvikle tre helt nye modeller: 9-1, 9-6 og 9-7.

Nyt om biler

Saab ser ud til at have overvundet sin dybe krise på kort sigt. Der kommer nu penge i kassen fra både delvis salg af fabriksanlægget i Trollhättan, frigivne lån fra Den Europæiske Investeringsbank og forudbetaling fra optimistiske kinesiske kunder.

Men produktionen kører fortsat ikke. Der har snart været stilstand i tre måneder.

Derfor kan der være brug for optimistiske nyheder til potentielle kunder, medier og aktiemarkedet.

Nyt svensk-kinesisk samarbejde

Saab oplyser, at der skal udvikles tre helt nye modeller. Det skal ske i et nyt jointventure, kaldet New Product Joint Venture, NPJV.

Samarbejdspartneren bliver Youngman Passenger Car Group Co., der også er en af de nye storaktionærer, hvis elles de kinesiske myndigheder godkender købet.

Tre nye modeller

50:50-samarbejdet betyder, at der skal udvikles tre nye modeller. Saab bliver eneansvarlig for udviklingen til og med produktionsstart, mens Yongman bliver ansvarlig for at skaffe pengene.

Det hedder sig, at Saab skal levere eksperter og ”kapacitet” fra sit udviklingscenter i Trollhättan, Sverige, men det fremgår ikke, hvor udviklingen rent faktisk skal finde sted.

Saab sætter arbejdstitler på de tre modeller: 9-1, 9-6 og 9-7.

9-1 er en kompaktmodel, der har været talt om i årevis. 9-6 og 9-7 er store biler, som især skal appellere til Kina og USA.

Mindst fire år

Hvis bilerne skal være ægte Saab’er udviklet fra grunden, vil der nok gå fire år, før den første af dem er til salg.
I mellemtiden skal Saab få gang i salget af 9-5, 9-4X og fra slutningen af 2012 den nye 9-3.

Samtidig er det accepteret, at den russiske rigmand Vladimir Antonov nu får lov til at blive investor i Saabs moderselskab, Swedish Automobile N.V, forkortet SWAN. Swedish Automobile har indtil nu heddet Spyker Cars N.V.