
De fleste kan nok forestille sig at svenske Volvo benytter sig af denne mulighed, men at franske Renault har haft sin egen testbane i Kiruna siden 1969, kommer nok bag på de fleste. Det er da heller ikke noget, der skiltes med, og indkørslen er lige så anonym som indkørslen til en lokal rensdyrsavler – alt er hemmeligt og intet overlades til tilfældighederne.
Startes fra minus 20 grader
Det var derfor en mulighed for at få et indblik i en ellers hemmelig verden, da Motor fik tilbuddet om at tage med Renaults testhold på arbejde for at se nærmere på, hvad der sker oppe i det kolde nord.

Selvom det denne dag var minus 18, er bilerne frosset ned i en container, hvor man holder minus 20 for at være sikker på at kunne sammenligne målingerne. I koldstartsfasen holdes der øje med omdrejningstallet, lyden fra forbrændingen samt effektiviteten af varmeanlægget i bilen.
Målet er, at motorens styresystem skal kunne kompensere for det kolde vejr, så brugeren oplever motorens lyd og ydelse på samme måde, uanset om det er minus 20, 0 eller plus tyve grader. Det virker ret overbevisende, og starttiden på 0,9 sekunder lå præcis på det ønskede niveau.
Testes på en frossen sø

I de øvrige biler arbejder ESC-systemet nærmest uafbrudt, og viser, at man med dette antiudskridningssystem hele tiden reddes fra at snurre rundt. Det er flot. Der er tale om en helt ny generation af ESC-systemet – Bosch generation 9.0 – og i denne udgave kan hjulene nedbremses enkeltvis endnu mere variabelt af hastighed og udskridning, og det bevirker, at systemet hele tiden synes at fange udskridningen, nærmest inden den er begyndt.
Den store snetest

Efter nogle kilometers kørsel holder vi ind til siden og inspicerer bilen for sne. Dørene åbnes for at se, om der er kommet sne ind i dørkarmen, for- og bagklap åbnes for at kontrollere funktionen, og i motorrummet kontrolleres det, om der har ophobet sig store mængder sne.
Det sker ofte, og så må man modificere en bundplade eller en spoiler, så sneen ledes væk. Sidespejle, vinduesvisker og stoplygter kontrolleres også for snebelægninger, og er der behov for det, må man ændre aerodynamikken omkring delene en smule, så sneen kan holdes væk.
Denne gang så det ud til, at Renault-folkene allerede havde styr på denne del af testen, for sneen var fint holdt væk fra de kritiske områder.
Åben tre måneder om året

De arbejder typisk to uger ad gangen, og så er de åbne kontorlokaler fyldt med bærbare pc’ere med sande nørder bag skærmen. Nogle har ansvaret for undervognen, andre ser på støjen, andre på motorer og gearkasser, og endelig er der en separat afdeling, der hele tiden er forbrugerens forlængede arm, og som skal komme med de dumme spørgsmål, som de kommende bilkøbere ellers kommer med. Hellere få dem med det samme, så man kan nå at rette det, der kan nås, inden præsentationen.
Den nye Renault Clio, som vi var blandt de første til at prøve, vender vi tilbage med en nærmere beskrivelse af senere på året. Den ser lovende ud og skal nok blive en af de store nyheder, når den først er præsenteret på den store biludstilling i Paris til september.