Særtransporter er ikke længere et særsyn

Antallet af store transporter af f.eks. vindmølletårne er i vækst. Det er positivt, at det går godt for erhvervslivet, men de mange særtransporter skaber køer og øget risiko for ulykker. FDM ønsker derfor klarere spilleregler og flere investeringer i vejene.

FDM Mener

 


Det er et imponerende syn, når gigantiske vindmølletårne og -vinger transporteres fra A til B. Et syn man ser stadig oftere. Antallet af store transporter på de danske veje er stigende, hvilket i og for sig er positivt, da det er tegn på, at der er gang i økonomien. Det giver arbejdspladser, og styrker den danske økonomi.

Men de mange særtransporter, og i særdeleshed de mange vindmølletransporter, er også i stigende grad med til at øge problemerne med fremkommelighed på vejene. Det gælder de lokale veje fra produktionsstederne til udskibningshavnene, og det gælder motorvejene.

Hvor mange transporter der faktisk kører på vejene vides ikke. Hverken Vejdirektoratet eller politiet, der giver tilladelserne til særtransporterne, har konkrete tal. Men alle er enige om, at antallet er øget markant de senere år.

Risiko for ulykker

Udfordringerne på vejene har været drøftet længe mellem myndighederne og erhvervet, hvor målet har været at finde en pragmatisk løsning. Tilbage i 2014 kom der penge til at forbedre vejene i særligt udvalget transportkorridorer, og der er lavet en række forbedringer. Desværre var det i første omgang kun statsvejnettet, der nød godt af bevillingen.

Men det er faktisk på kommuneveje, at den trafiksikkerhedsmæssige risiko synes at være størst. I årets begyndelse mistede tre personer livet i en trafikulykke i det vestjyske i forbindelse med en vindmølletransport. På det konkrete ulykkessted laves nu en løsning, men der er mange andre strækninger, hvor det samme kunne ske.

Sætter prop i motorvejstrafikken

På motorvejene er problemet i højere grad forsinkelse af trafikken. Her kan det undre, at det er tilladt at foretage gigantiske særtransporter midt i myldretiden. Argumentet fra erhvervet er, at der vil være dyrt og besværligt, hvis ikke man kan køre om dagen.

Argumentationen tager imidlertid ikke højde for omkostningerne for alle andre end lige netop vindmølleindustrien. Blev regnestykket lavet, vil det uden tvivl vise, at værdien af alle øvrige trafikanters tidstab er langt større end den meromkostning, der vil være ved at begrænse tidsrummet for transporterne af vindmøllekomponenterne og andre meget store særtransporter.

LÆS OGSÅ: FDM mener: Efterlysning: En langtsigtet investering i vejene

Der mangler spilleregler og vejinvesteringer

Mens vi således venter på mere fakta og politisk mod til at opstille klare spilleregler, er planen fra myndighederne at lave en lille kampagne, der skal give bilisterne gode råd til, hvordan man kommer hurtigst forbi en stor særtransport.

Det er uden tvivl en god idé at minde os om ikke at skabe ’kiggekøer’, men det initiativ kan ikke stå alene. Der er behov for vejinvesteringer så transporterne lettere kan komme rundt, flere vigepladser og en grundig overvejelse af om ikke spærretider er den bedste løsning på flere strækninger.

LÆS OGSÅ: FDM mener: Vejen til vækst eller stagnation?