Scirocco får skarpe øjne

Justeret design for og bag samt nye motorer kendetegner den ansigtsløftede VW Scirocco.

Nyt om biler

Seks år efter sin lancering er VWs Golf-baserede Scirocco-coupé klar i en opdateret udgave.

Bagkofangeren er ændret og har et sort diffuserpanel, der skal få Scirocco til at se ud som om, den står lavere.
Bagkofangeren er ændret og har et sort diffuserpanel, der skal få Scirocco til at se ud som om, den står lavere.
Designet er strammet forsigtigt op med bl.a. en forkofanger med vandrette sorte finner i hver side, der opdeler tågeforlygter og blinklys. Desuden er luftindtaget i kofangeren blevet mere fremtrædende. Markant er desuden, at Scirocco nu får xenonlygter med et LED-lysbånd under som standard.

Bagtil er der ny bagklap og en mere kantet form. Også her er der LED-lys.

I kabinen er Scirocco opdateret med bl.a. et ekstra panel ovenpå instrumentbordet, der huser ladetryksmåler, stopur og olietemperaturmåler – med inspiration fra den originale Scirocco fra 1974.

Den opdaterede Scirocco har fået lidt retro: De tre små instrumenter øverst på instrumentbordet har inspiration fra den oprindelige Scirocco fra 1974.
Den opdaterede Scirocco har fået lidt retro: De tre små instrumenter øverst på instrumentbordet har inspiration fra den oprindelige Scirocco fra 1974.
Fra Golf GTI får Scirocco det tykke multifunktionsrat med aluminiumsoptik, og sæderne er redesignet og fås med nyt betræk.

150 hk diesel eller 180 hk benzin

Den hidtidige 160 hestes 1.4 TSI-motor afløses af en toliters TSI-motor med 180 hk, der samtidig er mere brændstoføkonomisk (16,6 km/l mod før 15,2 km/l). Desuden fås en ny 150 hk toliters TDI-dieselmotor, der officielt kører 24,4 km/l.

Den opdaterede Scirocco fås også som varevogn på gule eller papagøjeplader, og hidtil har det været den langt mest populære løsning. Af de 864 styks, der er nyregistreret siden 2008 er de 662 ”varevogne” og kun de 202 solgt på hvide plader.

Scirocco får premiere på Genève-udstillingen først i marts og er klar i Danmark til september.