Se vores uvaner bag rattet

Danske bilister har ladet sig filme under den daglige kørsel. Selv om de vidste, de blev overvåget, er der en del uvaner blandt de erfarne bilisters kørsel. Uddrag af filmene kan ses her.

Bilist

- Jeg vil kalde dem for Danmarks modigste bilister, fordi de bød os inden for i det private rum, som bilen normalt er, og lod os kigge med, når de kørte.

Der er mange ting, der lige kan ordnes under kørslen...
Der er mange ting, der lige kan ordnes under kørslen...
Det siger trafiksikkerhedsmedarbejder Jan Luxenburger fra Vejdirektoratet, efter at bilister fra hele landet har ladet sig filme under kørslen – og efterfølgende har givet tilladelse til, at nogle sekvenser er offentliggjort.

Unikt kik ind i den private kabine

Filmingen er en unik måde at få et indblik i danskernes kørevaner og adfærd og er endnu et middel i arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden.

Optagelserne har ifølge Vejdirektoratet generelt vist, at danskerne kører ganske fornuftigt. Men de afslører også, at der sniger sig uvaner ind hos selv erfarne bilister.

Der fandtes også distraktorer før mobiltelefon og navigationsapparat blev opfundet.
Der fandtes også distraktorer før mobiltelefon og navigationsapparat blev opfundet.

De hyppigste uvaner

Blandt de hyppigste uvaner nævner Vejdirektoratet:

- Meget hurtig eller ingen orientering i kryds
- Manglende stop ved hajtænder
- Manglende orientering over skulderen ved højresving
- Håndholdt telefonsnak under kørslen
- Overkørsel for gult selv om der er tid til at standse
- Overtrædelse af hastighedsgrænserne

Indtagelse af drikkekvarer og mad ses på en del af filmene. Det virker ikke nødvendigvis uforsvarligt.
Indtagelse af drikkekvarer og mad ses på en del af filmene. Det virker ikke nødvendigvis uforsvarligt.

Uopmærksomhed og sjusk

Motors gennemgang af nogle af videoerne afslører også en generel uopmærksomhed og manglende koncentration om at køre – i hvert fald i de hårdt klippede klip, der er offentliggjort.

Ud over brug af telefon bruges opmærksomheden på at se på kort, lede efter ting i bilen, tage sikkerhedsselen på under kørslen eller kigge forkerte steder hen. En kvinde kører f.eks. en længere landevejsstrækning uden hænder på rattet for at pudse næse.

Én hånd på rattet

At nyse eller pudse næse kan blive nødvendigt for alle. Men her bruges to hænder i lang tid på at betjene lommetørklædet.
At nyse eller pudse næse kan blive nødvendigt for alle. Men her bruges to hænder i lang tid på at betjene lommetørklædet.
Flere af forsøgsbilisterne kører meget ofte med kun én hånd på rattet og til tider med et meget nonchalant med den enlige hånd. Der er også en del eksempler på, at skæres kraftigt genvej, når bilisten skal dreje i et kryds.

Ud fra analyseren af de mange timers video kommer Vejdirektoratet med disse råd til bilisterne:

Fem vigtige råd

- Drej hovedet, lad være med at nøjes med spejlene
- Kig en ekstra gang for at være helt sikker
- Husk at kigge til begge sider, selv om du kun skal til højre ved hajtænderne

Her bliver nødsporet lige brugt til et højresving. Uopmærksomhed?
Her bliver nødsporet lige brugt til et højresving. Uopmærksomhed?
- Lad dig ikke distrahere eller aflede i kabinen – din fulde opmærksomhed er påkrævet
- Hold opmærksomheden selv om du kører en rute, du kender godt

Afgørende at se sig for i kryds

- Det er vigtigt at se sig godt for i trafikken, ikke mindst i kryds, siger Vejdirektoratets Jan Luxenburger.

- Mange uheld i kryds sker, fordi trafikanten fra sidevejen overser en trafikant på hovedvejen eller fejlbedømmer dennes hastighed. Derfor er det vigtigt at give sig tid til ordentlig orientering. Gør det til en vane at bruge et par sekunder på det.

Flere af forsøgsbilisterne har tillagt sig en vane med stort set kun at have én hånd på rattet. Højre hånd hviler sig på gearstangen.
Flere af forsøgsbilisterne har tillagt sig en vane med stort set kun at have én hånd på rattet. Højre hånd hviler sig på gearstangen.

Se videoerne her

De mange videoer kan ses på You Tube. Brug linket her til at se et kort sammenklip. Derfra er der adgang til ca. 90 sekunders video af hver enkelt deltager.

Det lille kamera i forruden optager dels fremad, så man ser trafikken, dels bagud så man ser føreren samtidig. De to vinkler vises synkront.


Hovsa. Selen skal da også på. Ude midt på landevejen.
Hovsa. Selen skal da også på. Ude midt på landevejen.