Selvkørende biler kan give forstoppelse

At hver bil prøver at klare sig selv i den selvkørende fremtid, dur ikke. Det kan give mere trængsel i trafikken end i dag. Bilerne skal snakke sammen, for at den nye teknologi bliver rigtig gavnlig.

Nyt om biler

Selvkørende biler bliver en velsignelse for trafikken og bilisterne. Sådan fremstilles den nære eller fjernere fremtid på vejene, når mange biler i høj grad kan køre selv.

Men så rosenrødt bliver det ikke i virkeligheden, hævder ny analyse. Det skal blive småskidt, før det bliver godt. Sådan advarer kortproducenten Here og bilbranche-konsulentfirmaet SBD i en usædvanlig rapport om selvkørende teknologier.

Forsigtig-fyre

Sådan ser kortproducenten here fremtiden for selvkørende biler. Først på meget lang sigt vil de forbedre fremkommeligheden.
Sådan ser kortproducenten here fremtiden for selvkørende biler. Først på meget lang sigt vil de forbedre fremkommeligheden.
Delvist selvkørende biler bliver nogle forsigtig-fyre, der med deres radarøjne og kør for pokker ikke galt-software vil holde god afstand, vil accelerere og bremse mildere for ikke at gøre de ombordværende utrygge samt overholde færdselsreglerne til punkt og prikke.

Derfor kan selvkørende biler i en overgangsperiode – som kan blive ret lang – forværre trafikflowet mere end de forbedrer det ved at undgå ulykker.

Om 50 år er alting godt...

Måske kan der komme en lille forbedring i trængslen de næste fem år, dernæst en lang periode med usikkerhed, men formentlig dårligere fremkommelighed, inden ’Nirvana’, som det udtrykkes i rapporten, indfinder sig en gang mellem 20 og 50 år fra nu.

Til den tid vil der næsten kun være selvkørende biler, og bilerne kan til en vis grad fjernstyres som tog eller fly bliver i dag, og manuel kørsel kan være begrænset.

Biler skal snakke sammen

En stor del af problemet er, at de selvkørende biler er nogle egoister, der kun bruger egne sensorer og prøver at klare sig så godt som muligt på egen hånd i trafikjunglen.

Derfor skal biler – både de selvkørende og de helt manuelle – lære at snakke sammen. Selvkørende biler skal suppleres med bil til bil- og bil til infrastruktur-kommunikation, kaldet V2V- og V2I-kommunkiaktion.

Eksperter, der i mange år har påpeget nødvendigheden af kommunikation, kalder det også samarbejdende selvkørende biler.

Det kræver, at standarder om dataudveksling kommer på plads, at bilerne vil og må udveksle data, og at der findes præcise og opdaterede kort af høj kvalitet. Det sidste er det, kortproducenten Here er sat i verden for.

Flere vil bruge bil

Ud over de tekniske problemer og løsninger, kan helt andre forhold omkring selvkørende biler skabe mere trængsel.

Der kan ske det, at flere mennesker begynder at ’køre’ bil – bl.a. unge og ældre, der ikke hidtil har måtte eller villet køre bil. Når bilkørsel bliver mere komfortabelt, og tiden ombord kan bruges på andre ting, vil endnu flere end i dag bruge bil som transport. Og så kan det skabe ekstra trafik, når der kommer førerløse biler, der f.eks. kører tomme tilbage for at hente en ny passager.