Sjov elscooter med tag

Toyota i-Road er et opsigtsvækkende trehjulet køretøj med rat, døre og tag. Den er elektrisk drevet og kan rumme op til to personer. Motor har prøvet den og kan berette om usædvanlige køreoplevelser.

Nyt om biler

Fremtidens transport i tæt befolkede områder er i den grad under forandring. Verdens storbyer vokser hastigt, og det medfører i sig selv et øget behov for enkel, individuel transport af langt flere personer end nogensinde før.

Motor har som eneste danske medie prøvet den helt anderledes Toyota i-Road i fri dressur. Den elektriske scooter kan lægge sig ned i svingene. Den kører 45 km/t. og når 50 km på en opladning.
Motor har som eneste danske medie prøvet den helt anderledes Toyota i-Road i fri dressur. Den elektriske scooter kan lægge sig ned i svingene. Den kører 45 km/t. og når 50 km på en opladning.

Og hvis ikke det hele skal sande til i bilkøer, og hvis vi samtidig skal nå målet om at reducere CO2-udslippet markant, skal der helt andre løsninger til på transportområdet end vi hidtil har benyttet os af.

Den opgave har verdens største bilproducent taget til sig, og svaret er netop vist på Tokyo Motorshow i form i-Road i den produktionsklare udgave.

Lægger sig ned i svingene

Motor har som eneste danske medie prøvet i-Road og kan berette om en helt usædvanlig køreoplevelse.

Køretøjet er smalt og langt og har to hjul foran og et bagtil. Det særlige er, at der er indbygget en elmotor i hvert forhjul, og når man drejer på rattet, er det baghjulet der bevæger sig.

En elmotor er indbygget i hvert forhjul. Baghjulet styrer køretøjet, når man drejer på rattet.
En elmotor er indbygget i hvert forhjul. Baghjulet styrer køretøjet, når man drejer på rattet.

Men ikke nok med det, så er forhjulene individuelt ophængt i et par aktive hjulophæng, der kan få køretøjet til krænge indad i sving på samme måde, som kørte man på en rigtig scooter. Det giver helt vanvittige køreoplevelser, hvor man nærmest påvirkes som i et fly, der krænger rundt i en kurve.

Det er vildt sjovt, og noget man lynhurtigt både bliver fortrolig med, og som man lærer at sætte pris på. Fordelen ved de aktive hjulophæng er også, at affjedringen af køretøjet bliver meget komfortabelt – noget man ellers ikke er forvent med i denne type af køretøjer.

Kører op til 45 km/t.

Toyota i-Road er forsynet med et batteri, der kan levere strøm til ca. 50 km kørsel, der foregår med hastigheder op til 45 km/t. Det betyder, at det lille køretøj i Danmark vil kunne indregistreres som en knallert 45, og dermed kan køres på både et bil- eller et mc-kørekort.

Man styrer i-Road med et almindeligt rat, ligesom der er pedaler til både speeder og bremse. Der kommer airbag i rattet i de europæiske udgaver, mens der er almindelig sikkerhedssele i alle udgaver.
Man styrer i-Road med et almindeligt rat, ligesom der er pedaler til både speeder og bremse. Der kommer airbag i rattet i de europæiske udgaver, mens der er almindelig sikkerhedssele i alle udgaver.

Når batteriet er tomt, kan det lades op igen på ca. tre timer. Køretøjet har plads til to personer, men i de foreløbige data, fremgår det, at man i alt skal holde sig under 150 kg for begge personer samt evt. bagage.

Til gengæld er der rigtige døre med vinduer, der kan åbnes, og der er mulighed for at aflåse køretøjet, når man sætter det fra sig. Der er sikkerhedssele ved sæderne, og det forreste sæde kan længdejusteres som i en rigtig bil. Der er desuden speeder og bremse som i en rigtig bil, og som i alle elbiler er der automatgear, hvilket gør det let at køre bilen.

Med en venderadius på bare tre meter kan den nærmest vende på en tallerken, men en særlig ’rystefunktion’ giver vibrationer i rattet, når man drejer alt, hvad den kan. Dermed advares man mod at køre for stærkt, mens man drejer.

Der er i øvrigt ikke ABS-bremser, til gengæld arbejder Toyota på at få tilpasset en airbag i rattet. Accelerationen er fin, men ikke helt så vild, som man kunne forestille sig. Det skyldes, at Toyota har lagt en dæmper på køretøjets præstationer for at mindske risikoen og for at få rækkevidden så stor som mulig.

Kommer til Europa som forsøg

På Tokyo Motorshow var det den færdige udgave af Toyota i-Rod, der blev vist, men vi har før set prototyper på andre biludstillinger. Denne endelige udgave skal i første gang sættes på markedet i Japan, men 100 køretøjer vil indgå i et pilotprojekt i Grenoble, Frankrig, hvor man vil undersøge, hvordan i-Road fungerer i et delebilsprojekt.

Det er derefter meningen at i-Road skal sælges i almindelig handel. Om den kommer til Danmark er uvist. Det afhænger bl.a. af prisen. Men den ventes at blive lav. Renault sælger et lignende køretøj, der vel at mærke kan køre ca. 80 km/t., for 75.000 kroner plus leje af batteriet. Toyota ventes at sælge scooter og batteri som en samlet enhed, og her kan prisen meget vel komme ned under 50.000 kroner.

I så fald bliver i-Road et køretøj som Motor vurderer, vil dukke op i stort omfang. Dels er den simpelthen for sjov at køre, dels er den letkørt på en måde, så den kan udfylde et reelt behov.