Skaberen af den moderne Beetle stopper

Designeren bag VWs ”New Beetle”, J Mays, går på pension. Den mangeårige Ford designchef har mange fine biler på samvittigheden – og en del kedelige også.

Nyt om biler

En af mastodonterne inden for bildesign forlader nu aktiv tjeneste. Med virkning fra 1. januar 2014 går Fords mangeårige designchef med verdens korteste fornavn, J Mays, på pension.

Konceptbilen Volkswagen Concept One er J Mays værk og starten på den genfødte Folkevognsboble.
Konceptbilen Volkswagen Concept One er J Mays værk og starten på den genfødte Folkevognsboble.
Den 59-årige Mays kom til Ford Motor Company i 1997 som designchef og kunne i 2005 tilføje ”group vice president” og ”chief creative officer” på visitkortet.

Jobbet indebar, at J Mays havde det øverste ansvar for alt design i hele Ford-koncernen, som i en længere periode også omfattede Volvo, Jaguar, Land Rover og Aston Martin.

Begyndte hos Audi

Den amerikansk fødte Mays fik sit første job som eksteriørdesigner hos Audi i 1980, og efter et smut forbi BMW vendte han tilbage til Audi, hvor han især fik ros for Audi Avus-konceptet.

Første markante visitkort fra J Mays: Audi Avus-konceptbilen, der vakte betydelig opsigt ved verdenspremieren på Tokyo Motorshow i 1991.
Første markante visitkort fra J Mays: Audi Avus-konceptbilen, der vakte betydelig opsigt ved verdenspremieren på Tokyo Motorshow i 1991.
1989 returnerede han til USA som designchef for Volkswagen of America, hvor han var ansvarlig for skabelsen af Volkswagen Concept One, der senere skulle blive til den genfødte Beetle.

Stilen på den nye Mondeo

Fra sine 17 år hos Ford har han efterladt sig færre ikoner, som har givet genlyd i Europa, men dog er stilen med den store Aston Martin-mund på de nye Fiesta, Focus og Mondeo en global stil, som er skabt i hans cheftid.

I USA opremses de mest betydningsfulde, nyere biler under hans ledelse som 2013 Ford Fusion (den nye Mondeo), 2012 Ford Focus, 2011 Ford Fiesta og 2010 Ford Taurus. Mays var også øverst ansvarlig for designet af den nuværende Ford F-150, 2010 Ford Mustang, 2005 Ford GT og Jaguar XF.

Blandt konceptbiler står han bag Ford Interceptor, Fairlane, Shelby GR-1 og 427, Jaguar F-Type og Lincoln MKZ Concept.

"Kedelige biler"

"Kedelig" lød dommen over Ford Five Hundred - skabt under J Mays ledelse.
"Kedelig" lød dommen over Ford Five Hundred - skabt under J Mays ledelse.
J Mays har også fået smæk for flere af sine biler, særligt Ford Five Hundred og Freestyle. Den sidste blev af kritikere omdøbt til ”Stylefree". Designeren er efterfølgende ikke helt uenig.

- Jeg synes ikke, Five Hundred eller Freestyle hører til mine mest lyse øjeblikke i Ford-tiden. Men at designe en bil er ikke en solopræstation, mange folk kommer med krav. Jeg har haft fem direktører og nogle af dem havde mere konservativ smag end andre. Men heldigvis tillader den, vi har nu (Allan Mulally, red.), at jeg gør de mest umulige ting, sagde Mays i et interview med Automotive News i 2012.

Moray Callum ny designchef

J Mays var sidste chef, der var tilbage fra dengang, den markante Jacques Nasser var administrerende direktør.

Hans efterfølger som Fords øverst designansvarlige er 54-årige Moray Callum, som hidtil har været designchef for Ford i Nordamerika og dermed været direkte ansvarlig for bl.a. den nye Mondeo.