Slip rattet i ny A8

Audis nye topmodel bliver første serieproducerede bil, der bliver selvkørende på niveau tre. Det betyder, at føreren kan slippe rat og pedaler og foretage sig noget andet. Men det er indtil videre ikke lovligt og muligt i alle lande.

Nyt om biler

Audi AI Traffic Jam Pilot er navnet på en ny hjælpefunktion, der sørger for at holde bilen sikkert kørende ved hastigheder op til 60 km/t. Reelt bliver A8eren helt selvkørende under disse forhold.

Systemet bliver ikke standard i alle udgaver af A8, men skal tilkøbes for en hidtil ukendt merpris. Og det bliver ikke umiddelbart i alle lande, at man kan bestille den pakke, for Audi vil sammen med de lokale myndigheder sikre sig, at bilen overholder lokal lovgivning. Det ventes dog, at systemet fra starten vil dukke op som en mulighed i danske biler.

Døgnet udvides med en time

Audi har testet den nye niveau 3-funktion i bl.a. simulator. Føreren skal nemlig være parat til at overtage med ret kort varsel. Fotos: Audi
Audi har testet den nye niveau 3-funktion i bl.a. simulator. Føreren skal nemlig være parat til at overtage med ret kort varsel. Fotos: Audi
Ved lanceringen af den nye A8 var Audi klar i mælet og kaldte den selvkørende funktion en verdenspremiere. Tesla blev ikke nævnt med et ord, men i Audis terminologi er den da heller ikke ligefrem selvkørende. Men det er den nye A8, og Audi opfordrer føreren til at bruge tiden til noget mere fornuftigt end at holde øje med trafikken.

Traffic Jam Pilot virker kun på motorveje, og navigationsanlægget tjekker, om bilen er på en sådan vej, inden der gives grønt lys til, at føreren kan fjerne hænderne fra rattet og øjnene fra vejen. Det kaldes selvkørende på niveau 3. Føreren skal dog være klar til at tage over med ret kort varsel.  

Den ekstra tid, man som fører får foræret, kalder Audi døgnets 25. time. For første gang kan almindelige trafikanter dermed få forlænget døgnets aktive timer, idet de kan foretage sig noget meningsfuldt i stedet for at sidde i kø og skulle kontrollere bilen. Alene det vil sikkert for mange være et købsargument.

Ser 250 meter frem

I alt rummer den nye A8 op til 41 assistentsystemer, der sikrer, at rattet trygt kan slippes. De mange systemer underbygges af sensorer overalt i bilen, hvoraf den mest avancerede er en helt ny type laserskanner, der kan se 250 meter frem. De øvrige sensorer omfatter 12 ultralydssensorer, fire 360-graders kameraer, et frontkamera i forruden, fire mellemdistanceradarer (en i hvert hjørne), en langdistanceradar forrest samt et infrarødt kamera.

Kan selv parkere

Tiden som fører er som regel ikke særlig produktiv. Nu vil Audi give køtiden tilbaeg til føreren af den nye A8.
Tiden som fører er som regel ikke særlig produktiv. Nu vil Audi give køtiden tilbaeg til føreren af den nye A8.
Udover den selvkørende funktion giver de mange sensorer mulighed for, at man kan stige ud af bilen og parkere den ved hjælp af en app på sin smart-phone.

Sensorerne advarer også, hvis man er ved at ramme en kantsten, så man slipper for skader på fælgene, ligesom de mange sensorer løbende holder øje med, om andre genstande er ved at ramme bilen. En bil, der er ved at køre op bag i A8eren advares af blinkende lys og lygter, og hvis uheldet er uundgåeligt, træder bilens sikkerhedssystemer i funktion, inden ulykken er sket.

Den nye Audi A8 dukker op i Danmark sidst på året – priserne er endnu ikke offentliggjort.