Smugkig på ny Hyundai i30

Forpremiere: En helt ny generation af Hyundai i30 kommer til Danmark til foråret. Motor har allerede prøvet bilen og kan melde om markante forbedringer.

Nyt om biler

Den nuværende Hyundai i30 er den bedst sælgende model i Europa fra den koreanske bilmastodont. Nu kun fire år efter lanceringen er fabrikken klar med en stærkt forbedret udgave. Og selv om man efter så kort tid ofte nøjes med et moderat facelift, har fabrikken taget helt anderledes hårdt fat.

Alt er nyt, og både ind- og udvendigt er der hentet kraftig inspiration fra den vellykkede, større i40.

Den nye i30 skal produceres i Tjekkiet og kommer i stor stil til at bestå af europæiske komponenter. Alligevel vil Hyundais generøse garanti på fem år og et ubegrænset antal kilometer fortsat gælde.

Højt komfortniveau

Både længden og bredden er øget i forhold til den nuværende i30, og det har givet omkring 10 procent mere bagagerum.
Både længden og bredden er øget i forhold til den nuværende i30, og det har givet omkring 10 procent mere bagagerum.
Motor har som et af få medier haft lejlighed til at prøve en forseriemodel på danske veje, og det, vi så og fornemmede, virkede meget lovende.

Indvendigt er interørets kvalitet løftet markant, og i lighed med i40 er alle menuer på dansk.

Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske udstyrsniveau, men det lægger fast, at der bliver mulighed for at få bilen med indbygget navigationsanlæg, elektrisk styret P-bremse, glastag og læderrat med knapper til håndfri telefon-betjening, fartpilot og styring af radio. Et rigtigt sekstrins automatgear bliver også en mulighed.

Over 27 km/l diesel

Instrumentbordet er kraftigt forbedret i kvalitet og finish, og flere af detaljerne er hentet direkte fra den større Hyundai i40.
Instrumentbordet er kraftigt forbedret i kvalitet og finish, og flere af detaljerne er hentet direkte fra den større Hyundai i40.
På motorsiden vil der være valgmulighed mellem tre benzinmotorer (100-120-135 hk) og tre dieselmotorer (90-110-128 hk). Alle udgaver vil ud over en sekstrins manuel gearkasse også få stop/start, lavfriktionsdæk og et ladesystem, der kun driver generatoren, når man har sluppet speederen.

Alt i alt vil det være med til at mindske forbruget, der i bedste dieseludgaver vil kunne få bilen til at køre over 27 km pr. liter.

Køreoplevelsen peger helt klart i retning af en større bil, end i30 er, og bilen gav indtryk af at være en solid og velkørende konstruktion. En bedømmelse vi naturligvis venter med at sætte to streger under, til vi har testet den endelige udgave i en længere periode.

Kommer til foråret

Fra rattet styres bl.a. fartpilot, radio og bluetooth forbindelsen, der håndterer den håndfrie telefonopkobling.
Fra rattet styres bl.a. fartpilot, radio og bluetooth forbindelsen, der håndterer den håndfrie telefonopkobling.
Den nye udgave af i30 blev præsenteret på Frankfurt motorshow i september, og i øjeblikket er fabrikken i Tjekkiet ved at blive stillet om, så den kan producere den nye model.

Den internationale præsentation sker i starten af 2012, og kort efter ventes den til Danmark – formentlig omkring marts måned.

Priserne kendes endnu ikke, men Hyundai i30 er placeret i et marked med høj konkurrence. I øjeblikket koster billigste Hyundai i30 174.000 kroner, og det er næppe langt fra den pris, den nye udgave lander.