Selv de bedste biler bevæger sig en smule fra side til side, når man kører lige ud. Det skyldes primært den menneskelige indblanding, hvor de fleste førere har en tendens til ubevidst at korrigere en smule på rattet under kørslen.
Men da der går et lille stykke tid, fra man drejer på rattet, til bilen ændrer kurs, bliver disse tværgående bevægelser løbende lidt større, end godt er. Ofte er bevægelserne med til at skabe træthed hos føreren, og i nogle tilfælde køresyge hos passagererne.
Matematisk sammenhæng mellem langs- og tværgående bevægelser

Den opdagelse er ny og gør det muligt at påvirke en bils tværgående bevægelser alene ved at regulere den langsgående dynamik.
Lukker for brændstoffet
Det smarte i denne opdagelse er, at man ved at regulere på motorens øjeblikkelige kræfter på det helt rigtige tidspunkt kan modvirke de tværgående bevægelser, så bilen populært sagt kører mere lige ud.
Man justerer motorens kræfter ved at lukke for brændstoftilførslen et splitsekund, og det kan gøres helt op til hvert femte millisekund. Altså små lynhurtige justeringer i kraftudfoldelsen, hvilket ændrer vægtbalancen mellem for- og baghjul, hvilket igen korrigerer de tværgående bevægelser i bilen.
Standard i alle Mazda'er

Det nye styresystem kaldes G-Vectoring Control (GVC) og er patenteret af Mazda. Motor har haft lejlighed til at køre i en bil med det nye system, og selvom ændringerne ikke er enorme, mærker man dog tydeligt, når systemet er slået til. Bilen bliver mere rolig, og det bliver mere afslappende at køre. Det skal derfor blive spændende at prøve systemet under rigtige køreforhold senere på året.