![Førerpladsen er udformet i lækre materialer, og både instrumenthus og skærmen i midten er baseret på et farvedisplay med god opløsning. Skærmen i midten er på otte tommer og er trykfølsom.](/sites/default/files/d6images/kia-soul-2014-ev-foerer.jpg)
Bilen præsenteres i begyndelsen af marts på Geneve motorshow, men Motor har haft lejlighed til at prøvekøre bilen. Danmark er nemlig et af de helt interessante lande for Kia, da vi herhjemme har fritaget elbiler for registreringsafgift.
Vi kender endnu ikke prisen, men et forsigtigt gæt tyder på, at bilen vil kunne sælges for noget der ligner 250.000 kroner, og det gør den ret interessant.
![Motoren er placeret fortil og trækker på forhjulene via et fast gear. Den yder 122 hk og leverer et drejningsmoment på 285 Nm det samme som en 1.6-liters dieselmotor.](/sites/default/files/d6images/kia-soul-2014-ev-motorrum.jpg)
Rækkevidde på op til 200 km
Modsat flere andre producenter af elbiler har Kia valgt at benytte en eksisterende bilmodel som udgangspunkt. Det har fra starten stillet store krav til udformningen af batterierne, og fabrikken har derfor indgået en alliance med koreanske SK Innovation, som er en af verdens førende producenter af litium-batterier.
Ved at benytte den nyeste batteriteknologi er det blevet muligt at indbygge et batteri i bilen, så kabinepladsen stort set er uforandret, og så der i alt er strøm nok til 200 km kørsel.
Det er vel at mærke ifølge de officielle målemetoder, som ikke inkluderer brug af strøm til varme, lys osv. I praksis må man derfor nok ikke regne med meget mere end 130-150 km, men det er også noget mere end i flere af konkurrenterne.
Lades på en halv time
![Kia Soul EV har ladestik til hjemmeladning (det lille) og til hurtigopladning via Chademo (det store). Derved kan bilen lades til 80 procent på bare en halv time.](/sites/default/files/d6images/kia-soul-2014-ev-stik.jpg)
Batterierne er placeret under gulvet til gavn for et lavt tyngdepunkt. De vejer i alt 283 kg, men da man samtidig sparer lidt vægt i forhold til benzinudgaven, idet man slipper for at have brændstoftank, gearkasse, udstødningsrør og lignende, bliver den samlede vægtforøgelse 200 kg.
Da totalvægten samtidig er øget med 200 kg er nyttelasten ens i de to udgaver, og også elbilsudgaven kan derfor rumme op til fem personer og en rimelig mængde bagage. Det eneste sted batterierne stjæler lidt plads, er ved gulvet foran bagsædet, hvor der er mangler otte cm i højden, hvilket betyder, at man har knapt så god benplads som ellers.
Kører overraskende godt
På vejen imponerer den nye Soul EV på samme måder som de fleste andre elbiler. Der er automatgear, en fremragende acceleration, næsten ingen støj og så har man mulighed for at skifte mellem tre køreprogrammer, så man enten sparer lidt på strømmen, kører normalt eller kører med ekstra kraftig motorbremsning til gavn for opsamling af strøm gennem elmotoren, der under nedbremsning virker som en generator.
![Bagagerummet er stort og er ikke præget af batterierne, der er placeret under gulvet i kabinen.](/sites/default/files/d6images/kia-soul-2014-ev-bagage.jpg)
Begrænset produktion
Vi kender endnu ikke prisen på bilen, men vi gætter på, at den lander på samme niveau som Nissan Leaf og BMW i3, hvilket vil sige i omegn af 250.000 kroner. Kia Soul er i Danmark midt på efteråret, og der kommer rigeligt, selv om den samlede eksport til Europa er begrænset til 880 biler i 2014 og omtrent det dobbelte året efter.
I andre lande er elbiler nemlig stadig relativt dyre, og det er derfor fortrinsvis elbilvenlige markeder som de danske og norske, der i første omgang formår at bringe de nye bilteknologier ud til kunderne. Kia Soul sælges med en syvårig garanti, der også omfatter batteriet i bilen.