Spøjs fætter klar til dansk landskab

Land Rover sender nu en højst usædvanlig bil på markedet i Danmark: en SUV-cabriolet. Det koster omkring en million kr. at kombinere offroadkørsel med friskluftskørsel.

Nyt om biler

Timingen virker ikke optimal. Mens efteråret truer, lancerer Land Rover sin helt unikke Range Rover Evoque Cabriolet i Danmark. Men på den anden side: En del af de officielle pressefotos er optaget i sne – hvor bilen har kalechen nede.

Evoque Cabriolet er en unik bil: en reel offraoder med stofkaleche. Fotos: Land Rover
Evoque Cabriolet er en unik bil: en reel offraoder med stofkaleche. Fotos: Land Rover
Og den nyeste Range Rover-variant er ikke nem at putte i bås. Det er verdens eneste SUV-cabriolet, i hvert fald i premium-klassen. Land Rover Defender og lignende biler findes i versioner med kaleche.

Ingen tysk konkurrence

Ingen af de tyske mærker, som ellers er gode til at fylde enhver tænkelig – og utænkelig – niche ud med nye modelvarianter, har tilsyneladende en Evoque Cabriolet-konkurrent på vej.

Selv om kombinationen ikke blot er utraditionel, men også kan virke mærkelig, giver det måske alligevel en slags mening. Turen ud i naturen kan nu foregå med frisk luft – f.eks. hvis man skal se på fugle, studere badelivet tæt på eller bare vise sig selv frem.

Åbnes og lukkes ved 48 km/t.

Den åbne Range Rover er baseret på den tredørs Evoque og tilsat traditionel stofkaleche. Den kan åbnes eller lukkes på 18 sekunder ved hastigheder op til 48 km/t. Som sin lukkede fætter kan den umodificeret klare vanddybder på op til 50 cm.

Den højbenede cabriolet har en lidt spøjs eller i hvert fald uvant fremtoning i lukket udgave.
Den højbenede cabriolet har en lidt spøjs eller i hvert fald uvant fremtoning i lukket udgave.
Med lidt god vilje kan der være fire voksne i bilen, men ikke med kufferter. Bagagerummet er blot på 251 liter – eksakt det samme som i en VW Up.

Sjælden fugl

Lige så unik bilen er, lige så sjælden bliver den i det danske landskab. Den danske Jaguar Land Rover-importør vil være tilfreds med ti styks årligt. De første fem er dog købt af kunder – to kvinder og tre mænd - inden lanceringen.

Man skal reelt af med en million kroner eller mere for herligheden. Billigste version koster 919.000 kr., mens prisen slutter ved 1,1 mio. kr.

I forhold til den almindelige Evoque er merprisen for den åbne udgave kun 60.000 kr. for diesel og 80.000 kr. for benzin i forhold til sammenlignelige udgaver. Men cabrioleten begynder ved et højere udstyrsniveau og har altid firehjulstræk.