Sportsvogn med hemmelige evner

Nissan lancerer en ny udgave af sin supersportsvogn GT-R og gør den endnu mere super med en Nismo-version med 600 hestekræfter. Men bilens præstationer fortæller Nissan ikke noget om.

Nyt om biler

Nismo-udgaven af Nissan GT-R har bl.a. front og bagklap af kulfiber for at holde vægten nede.
Nismo-udgaven af Nissan GT-R har bl.a. front og bagklap af kulfiber for at holde vægten nede.
Nissan fyrer heftigt op under sin klassiske supersportsvogn GT-R, der har rødder tilbage til 1965. På Tokyo Motorshow, der åbner for pressen 20. november, vises en kraftig opdateret version af den bil, der kom på gaden for seks år siden.

Mest markant er, at der nu kommer en Nismo-udgave. Nismo, der står for Nissan Motorsport, er en serie, Nissan er i gang med at indføre på flere af sine modeller og nu altså også GT-R.

Nu 600 hestekræfter mod merpris

Den ekstra store hækspoiler er også af kulfiber.
Den ekstra store hækspoiler er også af kulfiber.
Mens den almindelige, nye GT-R yder 550 hestekræfter fra sin 3,8 liters V6-motor, så kan Nismo bryste sig af 600. Forskellen kommer især fra en mere kapabel turbolader. Begge versioner har firehjulstræk.

Men selv om det drejer sig om en sportsvogn, er Nissan forbløffende tavs om bilens officielle præstationer, dvs. især accelerationstider og topfart. Intet står der i det engelske materiale, der blev udleveret ved verdenspremieren i Nissans hovedkvarter i Yokohama, faktisk ikke en gang motorens ydelse.

Brochure uden 0-100-tid

Det er heller ikke lykkedes Motor at finde de forventelige data ved en gennemgang af den japanske brochure, som ellers opremser ting som vendediameter og antal siddepladser.

Renault-Nissan-chef Carlos Ghosn stod selv for afsløringen af den nye GT-R. Her ses han ved den kamuflerede baneversion, der 30. september blev brugt til rekordtiden på Nürburgring i Tyskland og nu var blevet fløjet tilbage til Tokyo.
Renault-Nissan-chef Carlos Ghosn stod selv for afsløringen af den nye GT-R. Her ses han ved den kamuflerede baneversion, der 30. september blev brugt til rekordtiden på Nürburgring i Tyskland og nu var blevet fløjet tilbage til Tokyo.
Derimod gjorde Nissan ved verdenspremieren meget ud af, at GT-R har klaret den klassiske nordsløjfe på tyske Nürburgring på en af de hurtigste tider nogensinde for en standardbil. Helt standard var bilen dog ikke, for tidtagningen 30. september foregik med en GT-R Nismo i en version med særlig optimeret undervogn kaldet Track Edition.

Lynhurtig på Nürburgring

I den version klarede bilen de 20,81 km krævende racerbane på 7 minutter og 8,68 sekunder.

Japanere kan købe bilen fra december og skal betale ca. 550.000 kr. for den almindelige version og ca. 825.000 kr. for Nismo-udgaven. Til Europa kommer GT-R til sommer.

Den almindelige version af den nye Nissan GT-R.
Den almindelige version af den nye Nissan GT-R.
I Danmark ville prisen formentlig være fra omkring 2,5 mio. kr., men GT-R markedsføres ikke i Danmark. Hvis man er meget entusiastisk, ligger Sveriges eneste GT-R-forhandler og –værksted i Gøteborg.