Sprit i blodet giver tårnhøj ulykkesrisiko

Spirituskørsel er et af de største sikkerhedsproblemer i trafikken. Det ved man. Men nu er der mere præcise tal for faren. Og hvor mange spritbilister, der kører rundt. En promille under lovgrænsen er ikke et problem – med mindre man er ung. Hver dag er der 10.000 spritbilister på vejene.

Bilist

Risikoen for at køre galt bliver mindst fordoblet, hvis en bilist har en promille på 0,5 til 0,8. Men risikoen kan være op til ti gange forhøjet.

Det viser den danske del af et europæisk forskningsprojekt, som DTU Transport har stået for.

God idé at sænke promillegrænsen

Intervallet fra 0,5 til 0,8 var netop det, der blev gjort illegalt ved en lovændring i 1998, og de nye data fra DTU viser altså, at det var en god idé at sænke promillegrænsen dengang.

Omvendt konkluderer undersøgelsen, at en promille under 0,5 i almindelighed ikke er noget sikkerhedsproblem:

Meget lav promille intet problem

- Promiller under lovens grænse viser ikke generelt en forøget risiko. Dog ses der ved opdeling på aldersgrupper en kraftigt forøget risiko for de unge, siger seniorforsker Tove Hels.

Til gengæld går det helt galt, når bilister har en promille 1,2, som også er grænsen for en ubetinget frakendelse af kørekortet. Her stiger ulykkesrisikoen til 20-200 gange det normale.

Mænd er værst

Undersøgelsen af spritbilister når også frem til, at 15 procent af de alvorligt tilskadekomne og dræbte bilførere havde en ulovlig promille. Der er en voldsom forskel på mænd og kvinder: 21 procent af de dræbte og kvæstede mænd havde alkohol i blodet, mens det kun gjaldt 4 procent af kvinderne.

Men narkotiske stoffer og medicin er også et problem. 4 procent af de forulykkede havde både alkohol og stoffer i blodet.

10.000 spritbilister hver dag

DTU har i en anden undersøgelse beregnet, hvor mange spritbilister der er. I procent ser det ikke ud af meget: 0,5 procent af alle bilister, der kører i løbet af en dag, har en ulovlig promille. Men i faktiske tal bliver det til mange: 10.000 spritbilister om dagen i Danmark.

Undersøgelen fra DTU Transport indgår i et europæisk forskningsprojekt, DRUID, og er i Danmark baseret på to slags data: Der er taget blodprøve af 840 alvorligt tilskadekomne bilister, og der er foretaget stikprøvekontrol af 3.000 bilister, som rutinemæssigt er vinket ind til siden af politiet.