Stadig strøm til opladningshybrider

Både elbiler og opladningshybrider skal kunne lade ved offentlige ladestandere. Dermed droppes forslag om at udelukke hybriderne.

Trafik

Vejdirektoratet har besindet sig. Opladningshybrider skal alligevel ikke udelukkes fra at kunne parkere på offentlige elbil-parkeringer og dermed have nem mulighed for at lade.

I det oprindelige forslag, som har været til høring, ville Vejdirektoratet kun inkludere rene elbiler blandt de, der fremtidigt må parkere på p-pladser mærket ”elbiler”.

Den planlagte udelukkelse skyldtes ifølge Vejdirektoratet ”hensynet til nogle kommuners udfordring med at kontrollere, hvorvidt det parkerede køretøj ved en ladestander er en elbil, hybridbil eller benzin- eller dieselbil.”

Forslaget om at udelukke opladningshybrider ville gøre det nærmest umuligt for beboere i lejligheder at have en opladningshybrid eller i hvert fald, at den kunne køre på strøm en stor del af tiden.

FDM tilfreds med ændring

Symbolet under p-tavlen fortæller, at kun elektriske biler må parkere her. Nu er det slået fast, at definitionen på en elbil også omfatter hybridbiler, der kan lades op. Foto: Torben Arent
Symbolet under p-tavlen fortæller, at kun elektriske biler må parkere her. Nu er det slået fast, at definitionen på en elbil også omfatter hybridbiler, der kan lades op. Foto: Torben Arent
Det har fået bl.a. transportministeren, Trafikstyrelsen og FDM til at protestere.

- I FDM er vi glade for, at Vejdirektoratet har lyttet til kritikken og fortsat vil gøre det muligt for opladningshybrider at lade bilen op, siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange.

FDM konstaterer, at ikke alle bilisters kørselsbehov kan opfyldes af en ren elbil, og det er netop her, at opladningshybriden kan være et glimrende alternativ, da den giver det bedste af to verdener.

- Derfor er det afgørende, at disse biler kan lade op ved de offentlige ladestandere. Det er således positivt for både miljøet og bilisterne, at opladningshybrider fortsat kan lades op, siger Dennis Lange.

"Vi kunne se, det gav store praktiske problemer"

Chefjurist i Vejdirektoratet Louise Heilberg, er også tilfreds med høringsprocessen:

- Det er jo lige præcis derfor, at vi sender forslag i høring. Vi kan se, at det vil give borgerne meget store praktiske problemer, hvis vi fastholder det første forslag. Det lytter vi selvfølgelig efter, så derfor har vi ændret reglerne, så også hybridbiler fortsat kan parkere på pladser, der er afmærket med skiltet med elsymbol.

P-vagter kan tjekke online

Der er også allerede fundet en praktisk løsning, så det kan kontrolleres, om en bil er delvis eldrevet. Kommunerne kan via en online-database se i motorregistreret, om køretøjet er en hybridbil, som Vejdirektoratet formulerer det, eller en almindelig bil.

Der er fortsat ingen krav om, at de elektriske biler skal være koblet til ladestanderen, endsige være i gang med at lade.

Ikke almindelige hybridbiler

I pressemeddelelsen fra Vejdirektoratet tales der på nær i en overskrift konsekvent om ”hybridbiler”, og Vejdirektoratet henviser til, at der siden 2010 er indregistreret 11.500 hybridbiler.

Antallet af opladningshybrider heriblandt er dog kun en lille brøkdel, formentlig nogle få hundrede.

Ud fra den forudgående diskussion at dømme skal ejere af almindelige hybridbiler som en Toyota Prius eller Auris, der ikke kan lades op, dog næppe gøre sig håb om at kunne parkere på elbil-pladserne. Det vil være forbeholdt elbiler og opladningshybrider.

Det var juridisk usikkerhed om definitionen på en elbil, der fik Vejdirektoratet til at komme med ny bekendtgørelse om vejafmærkning, som indebar en udelukkelse af opladningshybrider.

En byretsdom slog i december 2015 fast, at det ikke var klart, hvilke biltyper der var omfattet af parkeringsskiltet for elbiler.