Strøm til tog på bekostning af vejene

Det seneste trafikforlig illustrerer tydeligt en problematisk udvikling, hvor vejene skal betale for historiske fejldisponeringer på jernbanen.

FDM Mener

"Kassen er tom."

Det var ordene fra den nytiltrådte transportminister ved regeringsskiftet. De 94 mia. kr. i Infrastrukturfonden var brugt, og tilbage vil kun være midler, der med tiden vil komme retur i form af sparede penge fra de enkelte projekter.

Trods den tomme kasse er det alligevel lykkes transportpolitikerne at indgå en ny trafikaftale, der kanaliserer 1,2 mia. kr. til elektrificeringen af jernbanen fra Esbjerg til Lunderskov. Pengene er fundet ved at omprioritere midler, der er sparet på vejprojekter, og på forhånd opgive andre vejprojekter som eksempelvis den længe ventede udbygning af Helsingørmotorvejen, udvidelsen af Køge Bugt-motorvejen og den fynske Motorvej. Sparerunden gik også ud over det planlagte ITS-projekt på Amagermotorvejen, der skulle have sikret en bedre udnyttelse af vejkapaciteten.

Vejene står for skud

FDM mener, at der er al mulig grund til at være skuffet over den nye trafikaftale. Aftalen illustrerer endnu engang, at det er vejene, der skal holde for, når folketingets partier bliver enige om besparelser på trafikområdet. Mobilitet og samfundsøkonomisk vækst er to sider af samme sag. Derfor er der behov for at opprioritere vedligeholdelse af vejnettet og udbygning af motorvejsnettet. Den nye trafikaftale med annullering af nødvendige vejudbygninger går ganske enkelt den forkerte vej.

Desuden lufter man i aftaleteksten muligheden for såkaldte OPP-projekter (Offentligt-Privat Partnerskab) ved fx Frederikssund, hvor der lægges op til en ny fjordforbindelse og til at gennemføre projektet som et offentligt-privat partnerskab med brugerfinansiering. FDM ser positivt på mulighederne ved OPP, hvor staten indgår en aftale med en privat aktør om at anlægge og drive veje. Men at indføre brugerbetaling for at benytte en omfartsvej i en af vore mindre byer er et fundamentalt brud på hidtidige principper om samfundsfinansiering af vejene. Det kan FDM ikke støtte.

Mobiliteten i fare

FDM mener, at man ved at undervurdere vejenes betydning for Danmark, bringer regeringens målsætninger om øget mobilitet i fare. Det er derfor på tide, at både kommuner og stat igen prioriterer vejene. Hvis ikke, forudser FDM, at efterslæbet bliver så enormt, at trafikinvesteringerne i fremtiden bliver helt uoverskuelige.

Uden biler og et veludbygget vejnet går samfundet i stå.