Superfærge skaber motorvej til Berlin

Rederiet Scandlines har sat en stor fisk i Østersøen. Den nye færge ”Berlin” skal sammen med ”Copenhagen” skabe en bredere og mere komfortabel vej på ruten Gedser-Rostock. Der er planer om at indføre timedrift, inden den faste Femern-forbindelse åbner.

Trafik

"Berlin" er 169,50 meter lang og 25,40 meter bred. Dieselmotorerne yder 15.800 kW og leverer strøm til de elmotorer, der driver propellerne.
"Berlin" er 169,50 meter lang og 25,40 meter bred. Dieselmotorerne yder 15.800 kW og leverer strøm til de elmotorer, der driver propellerne.
”Berlin” er en ordentlig bamse. Det er tydeligt, når den kommende Gedser-Rostock-færge står på land ved værftet i nordtyske Stralsund.

Men også når den ligger i sit naturlige element og til foråret skal pendle mellem Gedser og Rostock vil de rejsende opleve meget større og mere moderne forhold.

Den nye Scandlines-færge – rederiets første nye i 15 år – rullede 1. december ud af værftshallen i Stralsund, og blev dagen efter sænket ned i Østersøens kolde vand.

I drift 23. marts

"Berlin" flyder for første gang 2. december og trækkes ud af dokken. Nu forestår et større arbejde med at gøre færgen klar til passsagerer.
"Berlin" flyder for første gang 2. december og trækkes ud af dokken. Nu forestår et større arbejde med at gøre færgen klar til passsagerer.
Færgen skal nu bygges færdig med restauranter og butikker, og bilisterne kan efter planen tage den ny storfærge i brug 23. marts. Midt i maj indsættes søsterfærgen ”Copenhagen”, der endnu er på samlesæt-stadiet på det tyske værft.

”Berlin” og ”Copenhagen” er dobbeltdækkere og mere end dobbelt så store som de nuværende prinsefærger, ”Prins Joachim” og ”Kronprins Frederik”, når det gælder bilplads.

Det maksimale passagertal stiger fra 1.000 til 1.500 og antallet af personbiler fra 190 til 450. Dermed skulle det blive nemmere at få plads også i højsæsonen.

Fire lastbiler ad gangen

Den nye færge er en dobbeltdækker, og der er plads til lastbiler på begge dæk. Der bliver direkte til- og frakørsel til øverste dæk.
Den nye færge er en dobbeltdækker, og der er plads til lastbiler på begge dæk. Der bliver direkte til- og frakørsel til øverste dæk.
De nye dobbeltdækkerfærger er så store, at fire lastbiler kan køre ombord ad gangen, to for neden og to foroven. Dermed kan færgerne tømmes og fyldes på 15 minutter som i dag. For at de mange køretøjer ikke skal give forstoppelse på kajen, bliver havnene i både Gedser og Rostock ombygget i stor stil.

De to nye færger og havneombygning koster 1,7 mia. kr. Scandlines foretager den enorme investering for dels at kunne klare en forventet vækst mod Centraleuropa, dels for at kunne konkurrere bedre mod Femern-tunnelen, der åbner i 2020.

Stadig kun hver anden time

Mens komforten og antallet af pladser øges, så vil turen fortsat tage en time og tre kvarter, og der vil stadig kun være afgang hver anden time.

"Berlin" er stadig næsten tom og ligger derfor højt i vandet. Den særlige bulb-stævn er md til at give lavere modstand, og den nye færge bruger 25 procent mindre diesel end de gamle.
"Berlin" er stadig næsten tom og ligger derfor højt i vandet. Den særlige bulb-stævn er md til at give lavere modstand, og den nye færge bruger 25 procent mindre diesel end de gamle.
Ville det ikke have givet et større løft, hvis I havde valgt hurtigfærger eller fire mindre færger, der kunne give timedrift?

- Vi har overvejet alt, forklarer chefen for Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden, Steen Wæver.

Hurtigfærger for dyre

- Vi har både regnet på hurtigfærger eller at købe fire mindre færger, der kunne give timedrift nu. Men hurtigfærger er alt, alt for dyre i drift, og små færger ville heller ikke være økonomiske nok, siger han.

Men han har, måske, alligevel en god nyhed til rejsende på ruten – eller kommende rejsende.

Timedrift i 2018?

- Vi håber meget, at trafikken stiger så meget, at vi i 2018 eller senest i 2020 kan indsætte to ekstra færger og dermed få timedrift, siger Scandlines-chefen.