Lønningerne i internationalt erhvervsliv er på et ganske andet niveau end i Danmark. Det gælder også bilbranchen.
Ikke desto mindre lyder det af temmelig meget, når topchefen for både Renault og Nissan – efter planen – kan indkassere 114 mio. kr. alt inklusive for året 2015.
For at være chef for Nissan fik Ghosn i fjor 60 mio. kr. Den del er ikke til diskussion. Men i Paris er der opstået surhed på højt plan over, at Renault skal udbetale Ghosn 54 mio. kr. for hans halvtidsstilling.
Aktionærerne i Renault har nedstemt den foreslående udbetaling til Ghosn i en vejledende afstemning. De ville ikke give bilbossen så meget.
Bestyrelse ignorerede aktionærernes beslutning
Men straks efter besluttede et særligt udvalg under bestyrelsen, at topchefen alligevel skulle have det store beløb.
Det har fået den franske økonomiminister Emmanuel Macro op i det røde felt. Han er på den franske stats vegne den største aktionær i Renault med en andel på 16 procent, og de to stats repræsentanter i bestyrelsen stemte da også imod.
Bestyrelsens ignorering af aktionærernes ønske har fået økonominister til at kalde det ”dysfunktionel ledelse” og truet med at regeringen som aktionær vil finde på skrappere styring af selskabet, hvis det ikke af sig selv viser mere mådehold.