SUV er størst

For første gang er klassen af SUV- og crossover-biler det største segment i Europa. De høje og nogen gange terrængående biler gik 24 procent frem. I Danmark er stigningen endnu større.

Nyt om biler

SUV-biler er højeste mode. Biltypen gik sidste år 24 procent frem og er for første gang blevet den største bilklasse i Europa, foran både miniklassen og kompaktklassen. 3,2 mio. styks blev der solgt sidste år.

Det fremgår af en opgørelse fra analysefirmaet Jato Dynamics, som dog har lagt alle størrelser SUV- og crossover-modeller sammen.

22,5 procent er en SUV

De mest solgte SUV/crossover-modeller i de fire klasser i Europa. Kilde/illustration: Jato Dynamics
De mest solgte SUV/crossover-modeller i de fire klasser i Europa. Kilde/illustration: Jato Dynamics
22,5 procent af alle de nye biler, europæere (EU plus Norge og Serbien) købte sidste år, var en SUV.

Det er særligt den lille crossover-klasse med Renault Captur i spidsen, der buldrer frem med 38 procent til 1,2 mio. styks.

Det er dog stadig – akkurat - de kompakte SUV-biler med Nissan Qashqai som leder, der udgør den største undergruppe. Her var væksten dog kun otte procent.

Mest kul på er der blandt de mellemstore SUV’ere med Volvo XC60 i spidsen. Her er væksten 42 procent på et år.

I Europa er det især MPV-bilerne, der taber terræn. De gik to procent tilbage i et marked, der steg knap ti procent.

38 procent frem i Danmark

I Danmark er udviklingen den samme og endda kraftigere, selv om SUV-salget ikke er så stort hos os. Stigningen fra 2014 til 2015 er på hele 38 procent i Danmark mod 24 procent i EU.

I antal steg SUV- og crossover-salget i Danmark fra 15.589 til 21.581. Når man betragter biltypen som én samlet klasse, er segmentet større end jobklassen, men stadig noget mindre end mikro-, mini- og kompaktklassen.