SUV-biler er højeste mode. Biltypen gik sidste år 24 procent frem og er for første gang blevet den største bilklasse i Europa, foran både miniklassen og kompaktklassen. 3,2 mio. styks blev der solgt sidste år.
Det fremgår af en opgørelse fra analysefirmaet Jato Dynamics, som dog har lagt alle størrelser SUV- og crossover-modeller sammen.
22,5 procent er en SUV
22,5 procent af alle de nye biler, europæere (EU plus Norge og Serbien) købte sidste år, var en SUV.Det er særligt den lille crossover-klasse med Renault Captur i spidsen, der buldrer frem med 38 procent til 1,2 mio. styks.
Det er dog stadig – akkurat - de kompakte SUV-biler med Nissan Qashqai som leder, der udgør den største undergruppe. Her var væksten dog kun otte procent.
Mest kul på er der blandt de mellemstore SUV’ere med Volvo XC60 i spidsen. Her er væksten 42 procent på et år.
I Europa er det især MPV-bilerne, der taber terræn. De gik to procent tilbage i et marked, der steg knap ti procent.
38 procent frem i Danmark
I Danmark er udviklingen den samme og endda kraftigere, selv om SUV-salget ikke er så stort hos os. Stigningen fra 2014 til 2015 er på hele 38 procent i Danmark mod 24 procent i EU.
I antal steg SUV- og crossover-salget i Danmark fra 15.589 til 21.581. Når man betragter biltypen som én samlet klasse, er segmentet større end jobklassen, men stadig noget mindre end mikro-, mini- og kompaktklassen.