SUV-biler er højeste mode. Biltypen gik sidste år 24 procent frem og er for første gang blevet den største bilklasse i Europa, foran både miniklassen og kompaktklassen. 3,2 mio. styks blev der solgt sidste år.
Det fremgår af en opgørelse fra analysefirmaet Jato Dynamics, som dog har lagt alle størrelser SUV- og crossover-modeller sammen.
22,5 procent er en SUV

Det er særligt den lille crossover-klasse med Renault Captur i spidsen, der buldrer frem med 38 procent til 1,2 mio. styks.
Det er dog stadig – akkurat - de kompakte SUV-biler med Nissan Qashqai som leder, der udgør den største undergruppe. Her var væksten dog kun otte procent.
Mest kul på er der blandt de mellemstore SUV’ere med Volvo XC60 i spidsen. Her er væksten 42 procent på et år.
I Europa er det især MPV-bilerne, der taber terræn. De gik to procent tilbage i et marked, der steg knap ti procent.
38 procent frem i Danmark
I Danmark er udviklingen den samme og endda kraftigere, selv om SUV-salget ikke er så stort hos os. Stigningen fra 2014 til 2015 er på hele 38 procent i Danmark mod 24 procent i EU.
I antal steg SUV- og crossover-salget i Danmark fra 15.589 til 21.581. Når man betragter biltypen som én samlet klasse, er segmentet større end jobklassen, men stadig noget mindre end mikro-, mini- og kompaktklassen.