SUV-look skal redde MPV’en

Renault er klar med fjerde generation Scénic med udtryksfuldt design, SUV-inspiration og meget store hjul.

Nyt om biler

Fjerde generation Scénic har en lille ekstra siderude foran lige som Citroën C4 Picasso. Foto: Renault
Fjerde generation Scénic har en lille ekstra siderude foran lige som Citroën C4 Picasso. Foto: Renault

MPV’en eller multibilen har det hårdt med de invasive SUV-typer. Men Renault, som opfandt den kompakte MPV i 1996, kan stadig sælge biltypen og giver bestemt ikke op.

Tværtimod går mærket i offensiven med fjerde generation Scénic, der debuterer på Genève-udstillingen i marts og lanceres i Danmark sidst på året.

20 tommer hjul som standard

Baglygterne er andrette som på en typisk hatchback.
Baglygterne er andrette som på en typisk hatchback.

En af måderne at forny MPV’en på er rent faktisk at låne designstil fra SUV’erne. Men i det hele taget får den nye Scénic et så markant design, at man i første omgang kan tro, at det er en konceptbil, Renault viser i Genève.

Den nye Scénic har fået en stor frihøjde, og det er bl.a. opnået ved usædvanlig store hjul. 20 tommer har bilen her, og det skulle blive standard. Det er en særlig type, som samtidig er relativt smalle, så luftmodstand, rullemodstand, vægt og muligvis pris holdes i ave.

Længere, bredere, større akselafstand

Der står "15" på siden af dækket, men det er ikke rigtigt. Fælgen er helt oppe på 20 tommer. Bredden er dog kun 195 mm.
Der står "15" på siden af dækket, men det er ikke rigtigt. Fælgen er helt oppe på 20 tommer. Bredden er dog kun 195 mm.

Det er den korte, fempersoners vi ser her. Den er vokset 13 mm i højden og 40 mm i længde og bredde og 32 mm i akselafstand.

Den lange syvpersoners bliver formentlig også vist på Genève-salonen, og begge versioner lanceres samtidigt til efteråret eller sidst på året.

 
 
 
 
Konceptbilen R-Space fra 2011 har været forbillede for den nye Scénic. Ligheden er markant, selv om konceptbilen er fem år gammel. Foto: Torben Arent
Konceptbilen R-Space fra 2011 har været forbillede for den nye Scénic. Ligheden er markant, selv om konceptbilen er fem år gammel. Foto: Torben Arent