Svært at sammenligne betalingsringe

Selv om Stockholm og London har indført betalingsringe, udgør den samlede bilbeskatning for svenskere og englændere kun 34-37 pct. af det, som en gennemsnitlig dansk bilejer må betale til staten for samme mobilitet.

Trafik

Figur 1: Så meget betaler bilejeren pr. år i gennemsnit i bilafgifter og trængselsafgift Kilde: Motor nr. 9/2011 og DI-Organisation for erhvervslivet: Trængselsafgift øger dansk rekord i skat på mobilitet.
Figur 1: Så meget betaler bilejeren pr. år i gennemsnit i bilafgifter og trængselsafgift Kilde: Motor nr. 9/2011 og DI-Organisation for erhvervslivet: Trængselsafgift øger dansk rekord i skat på mobilitet.
Den planlagte betalingsring i hovedstadsområdet vil være endnu en beskatning oven på den brandbeskatning af de danske bilejere, som allerede forgår i dag. Danmark har verdensrekorden i beskatning af privat mobilitet, på trods af, at otte ud at ti personkilometer foretages i bil. Bilen er et uundværligt redskab for mobiliteten af arbejdskraft for de fleste familier, og spørgsmålet er, om ikke betalingsringen er dråben, der får bægeret til at flyde over. 

For selv om både Stockholm og London har indført betalingsringe, udgør den samlede bilbeskatning kun mellem 34-37 pct. af det, en dansk bilejer (hele landet) må betale til staten for samme mobilitet, jf. Figur 1.  

29.000 kr. om året i afgifter

Selv om omkostningsforøgelsen for den gennemsnitlige danske bilejer er begrænset, vil betalingsringen ramme pendlerne i hovedstadsområdet uforholdsmæssigt hårdt, hvis de skal krydse betalingsringen. Hvis der dagligt pendles til arbejde (222 dage) vil beskatningen stige med 11.100 kr. eller med over 60 pct., så en bilpendler i hovedstadsområdet nu i gennemsnit skal af med knap 29.000 kr. om året i afgifter, jf. figur 2.   

Figur 2: Så stor er bilbeskatningen i København, Stockholm og London Kilde: Motor nr. 9/2011 og DI-Organisation for erhvervslivet: Trængselsafgift øger dansk rekord i skat på mobilitet.
Figur 2: Så stor er bilbeskatningen i København, Stockholm og London Kilde: Motor nr. 9/2011 og DI-Organisation for erhvervslivet: Trængselsafgift øger dansk rekord i skat på mobilitet.
Baggrunden for det er, at de planlagte takster i København er langt højere end i Stockholm, ligesom de er højere end for beboerne inden for betalingsringen i London. Selv med den høje trængselsafgift (10£) for ikke-beboere i London vil den samlede bilbeskatning alligevel være højere i København.

En anden grund til, at danske bilister har udsigt til, at rekordbeskatningen stiger, er den ufleksible takststruktur, som Transportministeriet pt. har fremlagt, jf. figur 3. I København er takststrukturen ikke tilpasset trængslen, ligesom i Stockholm, men ser alene ud til at være konstrueret, så provenuet bliver maksimeret. 

Så dels er taksterne på alle tidspunkter højere i København end i Stockholm, og dels har København væsentligt  flere timer med en høj takst (7 timer vs. 2½ time) eller mellemhøj takst (6 timer vs. 2 timer).

Høj takst fra kl. 5 om morgenen

Modsat bilpendlere i Stockholm har bilpendlerne i hovedstadsområdet ikke noget incitament til at tage af sted på andre tidspunkter, når den høje takst gælder 4 timer fra kl. 5 om morgenen og 3 timer fra kl. 15. Det skal man gøre sig klart, inden man sammenligner betalingsringen i Stockholm med den foreslåede betalingsring i hovedstadsområdet. 

Den eneste reelle mulighed, en dansk bilpendler har for at få omkostningen ned under 40 kr., er ved først at passere betalingsringen efter kl. 18 om aftenen. Hvis det ikke er muligt, og hvis den kollektive trafik heller ikke er et alternativ pga. et uforholdsmæssigt ekstra tidsforbrug, manglende fleksibilitet eller kapacitet, kan bilpendlerne få lov til at holde i kø og samtidig betale bompenge.

Det er antaget i nedenstående tabel, at betalingsringen passeres to gange inden for et tidsinterval på otte timer og 29 min., hvilket svarer til en almindelig arbejdsdag plus lidt kørsel inden for ringen. Den samlede omkostning for en bilpendler kan kun komme ned på 15 kr., hvis betalingsringen passeres før kl. 05 om morgenen. Det er for langt de fleste pendlere ikke en reel mulighed. 

Brugerbetaling ved passage af betalingsring i København og Stockholm
Pendlingstidspunkt/By København Stockholm Forskel
06:00-14:29 40 DKK 8 DKK 32 DKK
06:30-14:59 40 DKK 16 DKK 24 DKK
07:00-15:29 50 DKK 21 DKK 29 DKK
07:30-15:59 50 DKK 30 DKK 20 DKK
08:00-16:29 50 DKK 34 DKK 16 DKK
08:30-16:59 50 DKK 30 DKK 20 DKK
09:00-17:29 40 DKK 25 DKK 15 DKK
09:30-17:59 40 DKK 21 DKK 19 DKK
10:00-18:29 25 DKK 16 DKK 9 DKK
10:30-18:59 25 DKK 8 DKK 17 DKK
Kilde: Trængselsafgifter i Hovedstaden og www.transportstyrelsen.se