For selv om både Stockholm og London har indført betalingsringe, udgør den samlede bilbeskatning kun mellem 34-37 pct. af det, en dansk bilejer (hele landet) må betale til staten for samme mobilitet, jf. Figur 1.
29.000 kr. om året i afgifter
Selv om omkostningsforøgelsen for den gennemsnitlige danske bilejer er begrænset, vil betalingsringen ramme pendlerne i hovedstadsområdet uforholdsmæssigt hårdt, hvis de skal krydse betalingsringen. Hvis der dagligt pendles til arbejde (222 dage) vil beskatningen stige med 11.100 kr. eller med over 60 pct., så en bilpendler i hovedstadsområdet nu i gennemsnit skal af med knap 29.000 kr. om året i afgifter, jf. figur 2.
En anden grund til, at danske bilister har udsigt til, at rekordbeskatningen stiger, er den ufleksible takststruktur, som Transportministeriet pt. har fremlagt, jf. figur 3. I København er takststrukturen ikke tilpasset trængslen, ligesom i Stockholm, men ser alene ud til at være konstrueret, så provenuet bliver maksimeret.
Så dels er taksterne på alle tidspunkter højere i København end i Stockholm, og dels har København væsentligt flere timer med en høj takst (7 timer vs. 2½ time) eller mellemhøj takst (6 timer vs. 2 timer).
Høj takst fra kl. 5 om morgenen
Modsat bilpendlere i Stockholm har bilpendlerne i hovedstadsområdet ikke noget incitament til at tage af sted på andre tidspunkter, når den høje takst gælder 4 timer fra kl. 5 om morgenen og 3 timer fra kl. 15. Det skal man gøre sig klart, inden man sammenligner betalingsringen i Stockholm med den foreslåede betalingsring i hovedstadsområdet.
Den eneste reelle mulighed, en dansk bilpendler har for at få omkostningen ned under 40 kr., er ved først at passere betalingsringen efter kl. 18 om aftenen. Hvis det ikke er muligt, og hvis den kollektive trafik heller ikke er et alternativ pga. et uforholdsmæssigt ekstra tidsforbrug, manglende fleksibilitet eller kapacitet, kan bilpendlerne få lov til at holde i kø og samtidig betale bompenge.
Det er antaget i nedenstående tabel, at betalingsringen passeres to gange inden for et tidsinterval på otte timer og 29 min., hvilket svarer til en almindelig arbejdsdag plus lidt kørsel inden for ringen. Den samlede omkostning for en bilpendler kan kun komme ned på 15 kr., hvis betalingsringen passeres før kl. 05 om morgenen. Det er for langt de fleste pendlere ikke en reel mulighed.
Pendlingstidspunkt/By | København | Stockholm | Forskel |
---|---|---|---|
06:00-14:29 | 40 DKK | 8 DKK | 32 DKK |
06:30-14:59 | 40 DKK | 16 DKK | 24 DKK |
07:00-15:29 | 50 DKK | 21 DKK | 29 DKK |
07:30-15:59 | 50 DKK | 30 DKK | 20 DKK |
08:00-16:29 | 50 DKK | 34 DKK | 16 DKK |
08:30-16:59 | 50 DKK | 30 DKK | 20 DKK |
09:00-17:29 | 40 DKK | 25 DKK | 15 DKK |
09:30-17:59 | 40 DKK | 21 DKK | 19 DKK |
10:00-18:29 | 25 DKK | 16 DKK | 9 DKK |
10:30-18:59 | 25 DKK | 8 DKK | 17 DKK |