Svensk tunnel åbner efter 26 år

Det må være Skandinaviens mest forsinkede infrastruktur: 26 år efter starten og med 18 års forsinkelse er ni km jernbanetunnel gennem Hallandsåsen i Skåne omsider klar. Budgettet blev overskredet omkring 20 gange.

Trafik

Tunnelen skærer tværs gennem Hallandsåsen og gør det muligt at øge kapaciteten fra 4 til 24 tog i timen. Illustrationer: Trafikverket
Tunnelen skærer tværs gennem Hallandsåsen og gør det muligt at øge kapaciteten fra 4 til 24 tog i timen. Illustrationer: Trafikverket
Forsinkelserne af Femernbælt-tunellen er – indtil videre – for ingenting at regne i forhold til de problemer, svenskerne har haft med at bygge en jernbanetunnel i Skåne.

26 år skulle der gå fra projektet gik i gang i 1989 til den svenske erhvervsminister kunne indvie Hallandsås-tunnelen 8. december 2015.

Samtidig blev prisen omtrent 20-doblet, fra ca. en halv mia. (1991-pris) til næsten 12 mia. svenske kroner (2015-priser).

8,7 km tunnel

Projektet består af 8,7 km lang tunnel med to rør under Hallandsåsen lige nord for Helsingborg.

Den gamle jernbane var snoet og stejlpå sin tur op over den 200 meter høje Hallandsås i Skåne. Grafik: Tomas Öhrling
Den gamle jernbane var snoet og stejlpå sin tur op over den 200 meter høje Hallandsås i Skåne. Grafik: Tomas Öhrling
Forsinkelsen skyldes bl.a., at den første tunnelboremaskine – som gik i gang i 1992 - ikke kunne klare opgaven, og entreprenøren gav op. Da arbejdet blev genoptaget 1994, var der problemer med vand, som trængte ned fra åsen.

For at løse det, blev der brugt et giftigt tætningsmateriale. Da køer oven på åsen begyndte at dø, og søer forsvandt, blev arbejdet i 1997 standset. Først i 2005 blev tunnelprojektet genoptaget.

Kæmpe gevinst for togtrafikken

Den nye tunnel fjerne en alvorlig flaskehals på den vigtige jernbane mellem Gøteborg og Malmø.
Den nye tunnel fjerne en alvorlig flaskehals på den vigtige jernbane mellem Gøteborg og Malmø.
Til gengæld er genvinsten for togtrafikken i Sydvestsverige stor efter færdiggørelsen. Den dobbeltsporede tunnel erstatter en enkeltsporet, kurvet og stejl bane fra 1885. Maks. tre-fire tog i timen kunne passere, og større godstog kunne slet ikke. Nu er kapaciteten 24 tog i timen, og hastigheden og togvægt kraftig forøget.

Togtrafikken gennem tunnelen, der er Sveriges længste, går i gang 13. december.