26 år skulle der gå fra projektet gik i gang i 1989 til den svenske erhvervsminister kunne indvie Hallandsås-tunnelen 8. december 2015.
Samtidig blev prisen omtrent 20-doblet, fra ca. en halv mia. (1991-pris) til næsten 12 mia. svenske kroner (2015-priser).
8,7 km tunnel
Projektet består af 8,7 km lang tunnel med to rør under Hallandsåsen lige nord for Helsingborg.
Forsinkelsen skyldes bl.a., at den første tunnelboremaskine – som gik i gang i 1992 - ikke kunne klare opgaven, og entreprenøren gav op. Da arbejdet blev genoptaget 1994, var der problemer med vand, som trængte ned fra åsen.For at løse det, blev der brugt et giftigt tætningsmateriale. Da køer oven på åsen begyndte at dø, og søer forsvandt, blev arbejdet i 1997 standset. Først i 2005 blev tunnelprojektet genoptaget.
Kæmpe gevinst for togtrafikken
Til gengæld er genvinsten for togtrafikken i Sydvestsverige stor efter færdiggørelsen. Den dobbeltsporede tunnel erstatter en enkeltsporet, kurvet og stejl bane fra 1885. Maks. tre-fire tog i timen kunne passere, og større godstog kunne slet ikke. Nu er kapaciteten 24 tog i timen, og hastigheden og togvægt kraftig forøget.Togtrafikken gennem tunnelen, der er Sveriges længste, går i gang 13. december.