”Den største udvikling af forbrændingsmotoren siden den elektroniske motorstyring”.
Sådan siger et lille svensk firma, der er klar til at afskaffe knastakslen og flere andre komponenter i motorrummet. Får firmaet ret, er der udsigt til en voldsom forbedring inden for to-tre år.
Revolutionen begynder i Kina
![De to mænd bag den knastaksel-frie motor: Christian von Koenigsegg og Urban Carlsen. Fotos: Torben Arent](/sites/default/files/d6images/valvefree-koenigsegg-carlson.jpg)
Det er dog ikke kineserier, men en møjsommelig teknisk udvikling fra svenske Freevalve - et lille firma nær Helsingborg med ni ansatte. Qoros er første mærke, der offentliggør, at det arbejder på at lancere den svenske teknologi i en produktionsbil.
Gevinsten bliver stor, hvis man skal tro Freevalve. Qoros’ 1,6 liters benzinmotor er i den nye version oppe på 230 hk og 320 newtonmeter, forklarer chefen for det lille firma, Urban Carlson, til Motor. Det er forbedringer på 40-50 procent.
Det bedste fra benzin og diesel
Brændstoføkonomien er samtidig lige så god som i en dieselmotor, siger han. Og motoren bliver ikke dyrere end en turbomotor med direkte indsprøjtning. På sigt kan den blive billigere.
Ikke alene kan knastakslen/knastakslerne undværes. Det samme kan tandrem/kæde og gasspjæld. Også den direkte indsprøjtning fra moderne benzinmotorer er ”sparet væk”. Traditionel indsprøjtning i indsugningsmanifolden er godt nok.
20 kg lettere, fem cm lavere
![Qoros er første bilmærke, der offentliggør planer om serieproduktion af Valvefree. Den nye motor vises her frem på Auto China i en Qoros 3 prototype.](/sites/default/files/d6images/valvefree-qoros3.jpg)
Samlet er der 20 kg at spare, siger Freevalve-chefen. Men nok lige så interessant for bilbyggere: Motoren bliver fem cm lavere. Det giver mulighed for et lavere og dermed flottere design af motorhjelmen og/eller bedre fodgængersikkerhed.
I stedet for knastakslen styres ventilerne af en elektro-hydraulisk-pneumatisk aktuator placeret oven på hver cylinder. Det kombineres med en avanceret sensor-teknik, så systemet kender den præcise stilling af cylinder og ventiler.
Koenigsegg kommer først
![Såkaldte aktuatorer oven på cylindrene erstatter den mekaniske åbning og lukning af ventilerne.](/sites/default/files/d6images/valvefree-aktuator.jpg)
- Koenigsegg kommer først. Men Qoros kan blive første almindelige mærke, inden for to-tre år, hvis det rykker hurtigt. Men vi har også aftaler med andre mærker, siger Christian von Koenigsegg.
16 års arbejde
Han fortæller, at projektet har været i gang i 16 år. Efter mange vanskeligheder, især med at udvikle de rette sensorer, er teknologien nu klar til serieproduktion. Generation fire virkede, generation fem var serieproduktionsbar og sidste år nåede man til generation seks, som reelt kan serieproduceres.
- Efter 16 års arbejde skal vi gerne til at tjene penge på det nu, griner Christian von Koenigsegg.