Swift suser tilbage til rødderne

Tredje generation af den moderne Suzuki Swift læner sig op af designstilen på den oprindelige model. Men udtrykket er nyt. Teknisk bliver Swift III helt moderne og meget let.

Nyt om biler

Det er blevet tid til en ny Suzuki Swift. Til juni ankommer tredje generation af Suzukis centrale minibil, efter at anden generation har holdt ud i syv år.

Den nye Swift vender til dels tilbage til stilen fra første generation. Den manglende rude bagest på siden lover ikke godt for udsynet. Fotos: Torben Arent
Den nye Swift vender til dels tilbage til stilen fra første generation. Den manglende rude bagest på siden lover ikke godt for udsynet. Fotos: Torben Arent
Det er en model, der ikke har gjort megen væsen af sig, særligt efter at første generation (der var også Swift i 1980erne og 1990’erne) fik en rigtig god start i 2005. Smart design – noget i stil med Minis – og direkte køreegenskaber, der også kunne minde om Minis, gjorde Swift I populær.

Det er da også designet fra første generation, den nyeste Swift tager inspiration af. Selve udtrykket med den særlige, nedadbøjede motorhjelm og den markante, bageste dørstolpe (farvel udsyn!) er nyt, men proportionerne er fra Swift I. Det er den mere markerede skulderlinje også.

Kortere, bredere, lavere

Den nye model er blevet én cm kortere, men fire cm bredere og to cm lavere. Det giver en mere solid og dynamisk udstråling. Dertil kommer, at akselafstanden er øget to cm. Bagagerummet øges 54 liter til nu 265 liter.

Bilen står på Suzukis nye platform, der også bruges til Ignis og Baleno. Platformen har en stor del af æren for det bemærkelsesværdige vægttab på op til 120 kg. Det er rigtig meget for en så lille bil, og Swift er nu nede på en egenvægt 840 kg i letteste udgave.

Swift III er blevet en anelse kortere, noget bredere og har fået lidt større akselafstand. Fremover findes bilen kun som femdørs.
Swift III er blevet en anelse kortere, noget bredere og har fået lidt større akselafstand. Fremover findes bilen kun som femdørs.

To motorer - begge med hybridmulighed

Den nye platform giver også mulighed det meste i sikkerhedsudstyr, men hvor meget, der bliver standard, vides endnu ikke. Nyt er desuden muligheden for fuld LED-lys.

Motorerne kendes til dels fra de andre nye Suzukier: 1.2 Dualjet med 90 hk og 1.0 Boosterjet med 112 hk. Men nyt er, at begge motorer nu kan kombineres med Suzukis ’milde’ hybridsystem. Systemet forbedrer den officielle brændstoføkonomi med ca. 1,5 km/l.

Swift vil i fremtiden kun findes som femdørs. Den tredørs udgår.

Se alle Genève-nyhederne