Nyt om biler
Årets felt af bilnyheder omfatter ikke mindre end 30 bilmodeller. Kort før jul blev det enorme felt skåret ned til syv finalister, og det er dem juryen i disse dage gennemgår i detaljer for at nå frem til, hvordan de sidste og afgørende point skal fordeles for at nå frem til en vinder.
Søren W. Rasmussen: Giulia er en vellykket bil med meget flot fremtoning. Jeg holder af bilen på mange måder, men skåret ind til benet er der mest tale om et kæmpe skridt fremad for Alfa Romeo – og et noget mindre for bilverdenen som sådan.
Søren W. Rasmussen: Jeg er vild med komforten og designet, men C3 snubler i opløbet, da den endnu ikke er klar med det sikkerhedsniveau, vi venter os af en bil i 2017.
Søren W. Rasmussen: Jeg er vild med bilens mulighed for at kombinere farver og udstyr, og der er derfor en fin placering i vente, når jeg skal dele point ud.
Søren W. Rasmussen: Mercedes-Benz E-klassen er fuldt fortjent med i finalen og får en pæn placering, når jeg deler mine point ud.
Søren W. Rasmussen: Peugeot 3008 blev Årets bil i Danmark, og den er også min favorit i år.
Søren W. Rasmussen: Toyota er helt klart en bilmodel der peger fremad og dermed en velfortjent finalist. Den skal nok komme højt op mod toppen, når alle point bliver lagt sammen.
Søren W. Rasmussen: De nye udgaver af Volvos 90-serie er i øjeblikket de bedste biler i luksus-segmentet, og det udløser en fin placering, når jeg skal dele point ud.
FDM og Motor er eneste danske medie, der er med i den 58 mand store jury med repræsentanter fra alle de store bilblade i Europa, og her tegner jurymedlem Søren W. Rasmussen et kort portræt af de syv finalister:
Alfa Romeo Giulia
Den italienske nyhed er første model i den nye generation af Alfa Romeo, der allerede om få uger vil omfatte både Giulia og en helt ny SUV ved navn Stelvio. I den nye Alfa Romeo-verden er alle gamle kompromiser lagt til siden til fordel for en egenudviklet platform med baghjulstræk og nye motorer, der skal lægge den nye grund for det historiske bilmærke. Ingen tvivl om at Giulia er et kæmpe skridt fremad for Alfa Romeo, og Giulia byder på både sjove køreegenskaber og en lækker oplevet kvalitet.Søren W. Rasmussen: Giulia er en vellykket bil med meget flot fremtoning. Jeg holder af bilen på mange måder, men skåret ind til benet er der mest tale om et kæmpe skridt fremad for Alfa Romeo – og et noget mindre for bilverdenen som sådan.
Citroën C3
Franske Citroën har genfundet sin position som producent af biler, der skiller sig ud fra mængden. Og Citroën C3 er derfor både sjov at se på og meget komfortabel at køre. Indvendigt fortsætter Citroën den udvikling, som den aparte Cactus grundlagde for et par år siden. C3 er samtidig praktisk indrettet, og med attraktive priser og økonomiske motorer er grundlaget for et overkommeligt bilbudget til stede. Ulempen er en manglende automatisk nødbremse (kommer til sommer), og C3 kan derfor endnu ikke matche de bedste biler på markedet.Søren W. Rasmussen: Jeg er vild med komforten og designet, men C3 snubler i opløbet, da den endnu ikke er klar med det sikkerhedsniveau, vi venter os af en bil i 2017.
Nissan Micra
Den lille minibil fra japanske Nissan var i mange år en af de mest populære i Europa, men i de senere år har en øget konkurrence og et kedeligt design holdt Micra-salgstallene nede. Nu skal en helt ny generation rette op på det forhold, og midlet er et spændende design, meget fine køreegenskaber og mulighed for at udstyre bilen med materialer og farver, man ellers kun så i de dyre modeller. Bilen bygges i Frankrig og benytter lækre motorer fra Renault, og det gør køreoplevelsen god. Sikkerhedsniveauet er samtidig ganske højt.Søren W. Rasmussen: Jeg er vild med bilens mulighed for at kombinere farver og udstyr, og der er derfor en fin placering i vente, når jeg skal dele point ud.
Mercedes-Benz E-klasse
Den nye E-klasse er 10. generation af den store tysker, og modellen tilbyder al den teknik, der til dato er opfundet til personbiler. Bilen fås både som sedan og som stationcar, og trods ret høje priser byder mærket sig til i Danmark med fine leasingpriser og lave beskatningspriser, og det gør E-klassen yderst populær. Den kører glimrende, og med ny dieselmotor og et nitrins automatgear er både komfort og økonomi kommet i højsædet. Mercedes-Benz E-klassen har rekorden som den bil, der kan bremse for forhindringer på vejen med højeste hastighed. Under Motors test af bilen på lukket bane bremsede den helt ned til stilstand fra 90 km/t. ved kørsel hen mod en stillestående bil. Og så var grænsen ikke engang nået!Søren W. Rasmussen: Mercedes-Benz E-klassen er fuldt fortjent med i finalen og får en pæn placering, når jeg deler mine point ud.
Peugeot 3008
Den store franskmand repræsenterer den biltype, der i øjeblikket vokser mest i antal i Europa. Det er, som om næsten alle vil køre i en SUV/crossover for tiden, og hører man til dem, er 3008 et oplagt valg. Af samme grund blev bilen kåret til Årets Bil i Danmark 2017. Den store franskmand er udstyret med alle de nye teknologier fra Peugeot og har både automatisk nødbremse, der bremser for både biler og fodgængere, adaptiv fartpilot og LED-forlygter i topmodellerne. Bilen er rummelig, og selv i Danmark er priserne attraktive. En opladningshybrid dukker op i 2019.Søren W. Rasmussen: Peugeot 3008 blev Årets bil i Danmark, og den er også min favorit i år.
Toyota C-HR
Der er i den grad sket noget med japanske Toyota. Det kendte konservative design er skiftet ud med det modsatte, og C-HR er derfor en af de mest opsigtsvækkende biler på markedet. Den ser rigtig godt ud, og så kører den samtidig forrygende godt. Den findes i to udgaver med enten en traditionel 1.2-liters turbomotor eller en hybridversion, hvor al teknikken er hentet fra den nye Prius. Sikkerhedsniveauet er højt, og at dømme efter de første måneders salgstal har Toyota skabt en succes.Søren W. Rasmussen: Toyota er helt klart en bilmodel der peger fremad og dermed en velfortjent finalist. Den skal nok komme højt op mod toppen, når alle point bliver lagt sammen.
Volvo S/V90
I kølvandet på den succesfulde XC90 har Volvo lanceret de to søsterbiler S90 og V90. De baserer sig på næsten samme teknik som den store firehjulstrækker, men er lavere, lettere og ikke mindst billigere. Alligevel er der tale om meget vellykkede konstruktioner, der indeholder al den teknik, som Volvo er kendt for. Det er både inden for sikkerhed, miljø og komfort, at den store svensker gør sig gældende, og det er derfor velfortjent, at S90 og V90 er nået til finalen.Søren W. Rasmussen: De nye udgaver af Volvos 90-serie er i øjeblikket de bedste biler i luksus-segmentet, og det udløser en fin placering, når jeg skal dele point ud.