Af Torben Arent,
nyhedsredaktør
Måske var timingen et tilfælde. Måske ikke. Men netop som den globale bilbranche og tusindvis af mediefolk var på vej til den store biludstilling i Genève, faldt den store handel på plads: Franske PSA køber Opel/Vauxhall af General Motors, som dermed siger farvel til Europa.
Hvis handlen bliver endelig godkendt, kommer det tyske og britiske mærke i nær familie med Peugeot, Citroën og DS. Men den tysk-franske sammensmeltning er faktisk i gang. Det ses på netop Genève-udstillingen.
Opel har verdenspremiere på Crossland X, samtidig med at Citroën i nabohallen fejrer debut for C-Aircross, en virkelighedstro forløber for C3 Aircross. De to modeller er resultatet af en fire år gammel affære mellem de to. Begge er baseret på PSAs lille platform inkl. motorer, men det er Opel, der skal bygge begge biler.
Hvis disse to bliver et pejlemærke, er der ikke det store at frygte for Opels identitet. Bilerne er helt forskellige inde og ude. Men der er ingen Opel-motorer.
Snart ser vi også den større Grandland X, der baserer sig på PSAs nye, store EMP2-platform og dermed fætter til Peugeot 3008. Tredje fælles projekt bliver en lille varevogn samt formentlig også de afledte personbiler Citroën Berlingo, Peugeot Partner og Opel Combo.
Fusionen betyder, at alle fremtidige modeller på samme måde får fælles teknologi. Næste generation af Corsa og Astra, som er fire-fem år ude i tiden, kan formentlig nå at blive bygget med PSAs teknologi.
Men antallet af Opel-modeller kan blive mindre.
PSA-chef Carlos Tavares er en venlig mand, men benhård når det gælder beslutninger. På blot fire år har han styret PSA væk fra afgrundens rand og til at give så solidt overskud, at der lige var råd til at købe en konkurrent.
En af hans første beslutninger var at skære urentable modeller væk. Det er gået ud over biler som 308 CC, 208 CC, 208 SW, RCZ, C3 Pluriel, C-Zero/Ion og C4 Aircross/4008. Nogle var alligevel på vej ud, men de får heller ingen direkte efterfølgere. Selv C1/108 kan ikke vide sig sikre, for der er ikke mange penge at tjene på de helt små biler.
Nu får Opel samme tur. Det kan bringe flere modeller i fare, enten fordi de er for integreret i General Motors, eller fordi de bare ikke er rentable.
I farezonen kan være Karl (bygges af GM/Daewoo i Korea), Adam (beskedne salgstal), Cascada (meget niche), Mokka X (4x4 er ikke efterspurgt, Crossland X er mere lønsom og nok snart mere populær), Ampera-e (GM-teknologi) og Zafira (MPV er blevet usexet). Også en kommende crossover på Insignia-basis nævnes som en truet art.
Men Opel-chef Karl-Thomas Neumann, der siger han har lyst til og får lov til at fortsætte, forsikrer, at Opel også kan være med på næste generation Ampera, og at han vil kæmpe for den store crossover.
Ingen har sagt noget om Opels netop lancerede On Star. Det er åbenbart stadig ejet af GM. Vil PSA betale licens til On Star, når koncernen har sit eget, omend mindre ambitiøse service-tilbud? Det virker tvivlsomt.
Sammenlægningen giver bestemt også nye muligheder for alle involverede mærker. En ny Karl kan dele udgifter og fabrik med ny 108/C1 – med eller uden Toyota ombord. Og kunne Opel og DS gå sammen om en ny, meget lille livsstilbil som efterfølger til Adam? Og PSAs elbilssamarbejde med Dongfeng Motor, e-CMP, kan give Opel nye elbiler. Desuden får de de europæiske mærker adgang til GM-Hondas brintsamarbejde.
Stordrift kan også betyde, at de fire mærker ikke en anden gang kommer til at hænge lidt i bremsen, når det gælder nyt sikkerhedsudstyr. Og der kan blive penge til den voldsomme omstilling til selvkørende teknik og konstant opkobling.
Så nej, Opel bliver ikke til en Citroën. PSA er klog nok til ikke at ødelægge, det man har betalt for og gøre produkterne ens. Der er en del eksempler på, at det kan lade sig gøre. Se på Volkswagen-gruppen – som har gjort mange af sine biler teknisk beslægtede, men forskellige af væsen og udseende. Eller hvordan Renault-Nissan gør det.
Og se hvor forskellige Opel Crossland X og Citroen C-Aircross er. Der ryger lidt diversitet, mest i det skjulte, men omvendt bliver der råd til flere specialmodeller og nichebiler.
Opel og mærkets mange kunder må forvente forandringer, inkl. enkelte halvlunkne produkt-kompromisser, aflivning af modeller - og nye muligheder. Men et sådant ambivalent forhold har Opel også haft til den amerikanske general, der ikke altid behandlede Opel pænt. Det kan faktisk gå hen og blive bedre nu.