Denne bil kunne være blevet noget af det mest hotte, hvis ikke der fra nytår var blevet lagt moderat registreringsafgift på elbiler i Danmark.
Men interessen for at købe en Tesla S har siden nytår ligget på et meget lavt niveau, og selv om Model X på billedet hører til i den moderne crossover-afdeling, bliver det nok ikke danskere i hundredvis, der nu bestiller den elektriske SUV.
Der er ellers flere spændende ting ved Model X, som nu har europæisk premiere på Genève-udstillingen. Leverancerne i Europa begynder midt på året.Ikke god til lave p-huse
Først og fremmest er der det utraditionelle design, hvor bagdørene er hængslet i taget og åbner opad. Falke-døre kalder Tesla dem. Dørene kræver ca. 30 cm plads til siden for at kunne åbne, mens det kræver en fuldvoksen garage at kunne svingene dørene op.
I det mindste er det kun bagdørene, der åbner på den måde, så eventuelle bagsædepassagerer kan sættes af forinden. Adskillige sensorer i dørene skal forhindre, at de støder mod noget under åbningen.
Plads til syv
Model X har plads til syv voksne og er udstyret med en stor forrude, der går helt op i taget – i stil med Citroën C4 Picasso.
Bilen har firehjulstræk som standard, og der bliver to batteristørrelser at vælge imellem – 70 og 90 kWh. I kombination med det store batteri fårs den særlig hurtige Performance-version med en 0-100-tid på 4,0 sekunder. Den officielle rækkevidde er her 450 km.Trækkrog og 2.268 kg
Den almindelige 90D-version klarer 0-100 km/t. på 5,0 sekunder, og rækkevidden er 470 km. 70D-udgaven kan officielt køre 400 km på en opladning, og accelerationstiden er 6,0 sekunder.
Interessant er, at Model X kan fås med anhængertræk. Det er meget unormalt for en elbil. Anhængervægten er tilmed høj – op til 2.268 kg, siger Tesla.