Tesla sætter strøm til SUV’en

Model X er en lynhurtigt, eldreven SUV med usædvanlige døre og plads til syv. Og så må den trække over to ton, siger Tesla.

Nyt om biler

Denne bil kunne være blevet noget af det mest hotte, hvis ikke der fra nytår var blevet lagt moderat registreringsafgift på elbiler i Danmark.

Men interessen for at købe en Tesla S har siden nytår ligget på et meget lavt niveau, og selv om Model X på billedet hører til i den moderne crossover-afdeling, bliver det nok ikke danskere i hundredvis, der nu bestiller den elektriske SUV.

"Falkedørene" åbner opad og give nem adgang til bagsædet. Bagagerummet er rummeligt selv om syv sæder i brug. Fotos: Torben Arent
"Falkedørene" åbner opad og give nem adgang til bagsædet. Bagagerummet er rummeligt selv om syv sæder i brug. Fotos: Torben Arent
Der er ellers flere spændende ting ved Model X, som nu har europæisk premiere på Genève-udstillingen. Leverancerne i Europa begynder midt på året.

Ikke god til lave p-huse

Først og fremmest er der det utraditionelle design, hvor bagdørene er hængslet i taget og åbner opad. Falke-døre kalder Tesla dem. Dørene kræver ca. 30 cm plads til siden for at kunne åbne, mens det kræver en fuldvoksen garage at kunne svingene dørene op.

I det mindste er det kun bagdørene, der åbner på den måde, så eventuelle bagsædepassagerer kan sættes af forinden. Adskillige sensorer i dørene skal forhindre, at de støder mod noget under åbningen.

Plads til syv

Model X har plads til syv voksne og er udstyret med en stor forrude, der går helt op i taget – i stil med Citroën C4 Picasso.

Model X har i topversionen en 0-100 tid på 4,0 sekunder. Med "Ludicrous Speed Opgradering" endda kun 3,4 sekunder.
Model X har i topversionen en 0-100 tid på 4,0 sekunder. Med "Ludicrous Speed Opgradering" endda kun 3,4 sekunder.
Bilen har firehjulstræk som standard, og der bliver to batteristørrelser at vælge imellem – 70 og 90 kWh. I kombination med det store batteri fårs den særlig hurtige Performance-version med en 0-100-tid på 4,0 sekunder. Den officielle rækkevidde er her 450 km.

Trækkrog og 2.268 kg

Den almindelige 90D-version klarer 0-100 km/t. på 5,0 sekunder, og rækkevidden er 470 km. 70D-udgaven kan officielt køre 400 km på en opladning, og accelerationstiden er 6,0 sekunder.

Interessant er, at Model X kan fås med anhængertræk. Det er meget unormalt for en elbil. Anhængervægten er tilmed høj – op til 2.268 kg, siger Tesla.