Når brintdrevne elbiler efter planen kommer i serieproduktion i 2015, skal de meget gerne fungere fuldstændig lige så pålideligt som benzindrevne. Og da kulde hidtil har været en af teknologiens ømme punkter, gør bilfabrikkerne nu en særlig indsats for at teste brintbilerne i hård frost.
Kuldetest foregår i Europa typisk ved Arjeplog i svensk Lapland og ved Rovaniemi i finsk Lapland, og sidstnævnte sted har testcentret Arctic Driving Centre netop fået en brinttank til sine kunders prototyper.
Jysk knowhow
Tankanlægget kommer fra Herning, idet den danske specialist H2 Logic har leveret anlægget. Samme firma har også leveret tankanlæggene i Danmark.
Tankstationen er udlejet af H2 Logic til det finske gasselskab Oy Woikoski Ab, som står for levering af brint.
150 meter nord for Polarcirklen
Brinttanken ligger helt præcist 150 meter nord for Polarcirklen, hvor gennemsnitstemperaturen er minus 15 grader, men temperaturen kan om vinteren nå helt ned på minus 45 grader.
Den nye brinttankstationen gør det muligt at fylde brinttanken op på tre minutter. Det sker under tryk på 350-700 bar.