Hybridteknikken er ikke længere voldsomt dyr – ikke en gang med dansk registreringsafgift.
Med et markant prisfald på 15.000 kr. på Yaris Hybrid gør Toyota det nu muligt at købe en el-benzin-hybrid for 169.000 kr.
Det er en markant udvikling, siden første generation Prius blev lanceret i Europa, men blev anset for alt for dyr til at komme til Danmark. Med den noget bedre andengenerations-model fra 2003 kom bilen med forsinkelse til Danmark til priser pænt over 400.000 kr.
Prius er stadig halvdyr
Først med tredje generation fra 2009 kom der rimelig gang i det danske salg med priser, der krøb under 400.000 kr. Listeprisen er for tiden på 434.000 kr., men når en fjerde generation kommer i begyndelsen af 2016, vil forholdet mellem præstationer og pris formentlig være forbedret.
I mellemtiden er det Toyotas almindelige modeller, der har fået hybridsalget i Europa og Danmark til at stige. Yaris og Auris fås for tiden med benzinhybrid, mens RAV4 er på vej.
Auris Hybrid fås fra 264.000 kr.
Én ud af fire Yaris er hybrid
Hos Auris udgør hybridudgaverne nu ca. en tredjedel af salget, og Toyota i Danmark håber at kunne opnå noget lignende med prisfaldet på Yaris. I år er der solgt 3.381 Yaris i Danmark, hvoraf de 801 er hybrider. Det svarer til 24 procent.
Med prisnedsættelsen koster hybriden stort set det samme som en ikke-hybrid, når udstyr og automatgear indregnes. Dertil kommer lavere brændstofudgifter, idet Yaris Hybrid officielt kører 32 km pr. liter i den mest økonomiske udgave.
Dansk satsning på hybrid
De ca. 169.000 kr. gælder H1-udgaven, der har klimaanlæg som standard. Den bedre udstyrede H2 kan leases for 2.400 kr. om måneden.
Det nye prisfald er ifølge Toyota Danmark et rent dansk fænomen og skyldes en blanding af, at den store hybrid-volumen sænker produktionsomkostninger og så en strategisk satsning om at profilere sig med hybridbiler.
Toyota er ene om at have et større udvalg af hybridbiler, men andre producenter, særligt de europæiske er i fuld gang med at udrulle et stort antal opladningshybrider.