Toyota-navnet er mest værd

374 mia. kr. er Toyota-mærket værd, lyder vurdering. Det gør Toyota til det femte mest værdifulde af alle varemærker.

Nyt om biler

Toyota må holde op med at kalde sig verdens største bilproducent. Volkswagen er drønet forbi. Men Toyota indtager stadig en klar førerplads i bilverdenen, når det gælder værdien af varemærket.

Toyota er for femte år i træk det mest værdifulde bilmærke, viser den årlige undersøgelse fra konsulenthuset Interbrand.

Toyota nr. ét, Mercedes-Benz nr. to

374 mia. kr. er Toyota-navnet værd i 2016-undersøgelsen – en stigning på ni procent fra året før og 70 mia. kr. mere end det næste bilmærke, Mercedes-Benz på niendepladsen. Mercedes’ anslåede værdi er dog vokset dobbelt så hurtigt som Toyotas. BMW er 11. størst i værdi.

Undersøgelsen har ikke noget med aktieværdien i Toyota Motor Corp. at gøre – som også er enorm. Tallet gælder det mere luftige begreb varemærkeværdi, altså dybest set hvad navnet er værd.

VW tilbage

Toyota vurderes til at være det femte mest værdifulde af samtlige mærkevarer – en fremgang på én plads siden 2015.

De fire mest værdifulde mærker er i rækkefølge Apple, Google, Coca Cola og Microsoft.

VW er eneste bilmærke (foruden Honda), der mister værdi. Et fald på ni procent. Dermed bliver VW overhalet af søstermærket Audi og af Hyundai.