14 år efter skabelsen af Scion i 2002 har Toyota Motor Corp. besluttet at nedlægge mærket. Det sker allerede med virkning fra sommeren 2016.
Scion har været markedsført lidt som Smart og Mini i Europa, med en frisk og utraditionel markedsføring både i stil og hvor det foregik henne. F.eks. kunne Scion finde på at præsentere nye modeller eller andre nyheder til koncerter, på natklubber eller ved idrætsstævner i stedet for ved almindelige tv-reklamer. Og det var før, sociale medier var opfundet.
Anderledes biler og markedsføring
Bilerne har været forholdsvis små og nogle af de første var enten fikse sportscoupéer og firkantede livsstilbiler. Senere er der dog også kommet mere mainstream-modeller.Scion har solgt godt en million biler gennem årene med 173.000 som det højeste antal på et år i 2006. Det er ikke mange biler i Toyota-butikken.
Tilbagegangen skyldtes bl.a., at Toyota efter finanskrisen og sin egen store bremseskandale i USA blev nødt til at spare, og det gik bl.a. ud over udviklingen af nye Scion-modeller.
"Ingen fiasko"
Toyota selv mener, at Scion ikke har været en fiasko og ikke nedlægges på grund af lave salgstal. Toyota vælger officielt at se metre positivt på det, at Scion har opnået det, det skulle, og at verden har ændret sig siden.
I 2002 anså unge amerikanere Toyota for dødkedeligt, og de ville for alt i verden ikke have samme mærke som deres forældre og bedsteforældre. Gennemsnitsalderen for en Toyota-kunde var temmelig høj.Sådan er det ikke mere, mener Toyota. Nu er de unge ikke så oprørske og vil gerne eje en Toyota som deres forældre.
Scion-modeller bliver til Toyota'er
De nuværende Scion-modeller, hvoraf nogle fremstilles af Mazda og Subaru, kommer fra sommer til at hedde Toyota.
Scion nåede at få et forhandlernet på godt 1.000 ud over hele USA efter en forsigtig start i Californien og på østkysten. Alle ligger i et hjørne hos Toyota-forhandlere.