Netop som fjerde generation Prius skal lanceres i Danmark, præsenterer Toyota en ny og på papiret interessant variant: en opladningshybrid.
Den nye Prius Plug-in Hybrid får en officiel rækkevidde på strøm på ”over 50 km”. Det er en markant forbedring fra den tidligere model, der officielt kun kunne klare ca. 22 km.
71,4 km pr. liter benzin
Den gamle Prius opladningshybrid blev salgsmæssigt en fuser, muligvis på grund af den ikke særlige anvendelige rækkevidde, der knap kunne retfærdiggøre anstrengelserne med at sætte bilen til en stikkontakt.Nu placerer Toyota Prius i den pæne ende af skalaen hvad angår rækkevidde. Det betyder samtidig, at den officielle benzinøkonomi bliver på 71,4 km/l og CO2-udledningen på 32 g/km.
Prius Plug-in Hybrid kan køre op til 135 km/t. uden brug af benzinmotoren.
Generatoren hjælper med at køre
Teknikken er i store træk den samme som hos den almindelige Prius, men især er batteriet gjort meget større. Det er på 8,8 kWh energi, og i modsætning til den europæiske udgave af Prius er det nu af den energitætte litium-type.
Toyota introducerer med den nye Prius Plug-in Hybrid et nyt system, hvor både elmotor og generator producerer trækkraft. Det forbedrer accelerationsevnen og minimerer brugen af benzinmotoren ved kraftig acceleration.
Varmepumpe sparer energi
Bilen har desuden fået energibesparende varmepumpe, så det ikke dræner batteriet så hurtigt, når kabinen skal varmes op eller køles ned, mens benzinmotoren er slukket. Klimaanlægget registrerer desuden automatisk, hvilke sæder i bilen der er optaget og minimerer ventilationen ved de tomme sæder for at spare energi.
Endelig kan opladnings-Prius fås med solcelletag, der kan oplade et særligt batteri. Hvor meget det kan spare på forbruget, oplyses ikke.
Den nye Prius opladningshybrid introduceres i Europa sidst på året. Det er ikke afgjort, om den kommer til Danmark.