Toyota låner en god portion design hos sin berømte hybridbil Prius, når det gælder formgivningen af mærkets første rigtige brintbil.

FCV-R står for Fuel Cell Vehicle – Reality & Revolution, altså brændselscellebil – realiteter og revolution.
På størrelse med Avensis
Den 4,75 meter lange, firepersones hatchback-model har en del træk tilfælles med Prius-familien, som i forvejen signalerer miljøvenlighed og futurisme.
FCV-R kan i sin langstrakte facon også minde om Hondas Clarity, der stadig er verdens eneste dedikerede brændselscellebil.
Toyotaen har en brinttank, der lagrer brinten under meget højt tryk, 700 bar, som også er den standard, bilindustrien har besluttet at benytte.
Rækkevidde som benzinbil
Med et høje tryk kan FCV-R medbringe så meget brint, at den får "en rækkevidde helt på højde med en tilsvarende benzin- eller dieselbil." Toyota siger dog ikke mere præcist, hvad det indebærer i km.
FCV-R vil i modificeret form gå i produktion i 2015. Det er det år, hvor en række bilproducenter har givet hinanden håndslag på at lancere brintbiler i "begrænset" serieproduktion.
Ud over Toyota er det bl.a. Honda, Mercedes-Benz, BMW, Opel/GM og Hyundai-Kia.