Toyota viser skarpslebet SUV-våben

Med C-HR gør Toyota klar til at angribe succesbilen Nissan Qashqai. Det sker med et design, der er lige så skarpt og utraditionelt, som da Nissan lancerede Juke. Og så skal hybridteknik sætte trumf på til at lokke kunder til.

Nyt om biler

Toyota C-HR har usædvanlige proportioner og i det hele taget et markant design. Fotos: Torben Arent
Toyota C-HR har usædvanlige proportioner og i det hele taget et markant design. Fotos: Torben Arent
Æraen med selvudslettende Corolla-design, der går i ét med kedeligt tapet, synes endegyldigt afsluttet. Det sker med det opsigtsvækkende, outrerede design på den nye C-HR – en stil der næppe vil please alle.

Ganske meget fra sidste års konceptbiler har overlevet til den færdige bil. Det gælder særligt de udstillende 3D-baglygter og andre detaljer. Også proportionerne – den fremadstræbende form med coupé-bagenden, er -usædvanlige. Fonten er mere afdæmpet, noget i stil med den fornyede RAV4.

"Coupé High Rider"

Da Toyota hev klædet af bilen på Genève-udstillingen blev det samtidig slået fast, at bilen sendelige navn bliver det samme som koncepternes, C-HR. Det betyder ifølge Toyota ”Coupé High Rider”.

Toyota råber højt med designet, og der skal også noget til at trænge ind på Nissan Qashqais velerhvervede territorium.
Toyota råber højt med designet, og der skal også noget til at trænge ind på Nissan Qashqais velerhvervede territorium.
Med det uopfindsomme navnevalg er der lagt op til forvekslinger, særligt med Hondas to crossovers, CR-V og HR-V.

Går lige efter Nissan Qashqai

C-HR er målrettet Nissans europæiske megasucces, Qashqai, der nu er et godt stykke inde i anden generation. Det tog sig tid, forklarer Toyotas europæiske topchef, fordi Toyotas entré i den kompakte crossoverklasse skulle gøres ordentligt. Det vil især sige, at den nye globale TNGA-platform skulle være klar, og at der ligeså skulle findes et egnet hybrid-system.

Den nye crossover er blot fire cm kortere end RAV4 og stort set på størrelse med Qashqai. Trods det coupéformede karrosseri er bagsædepladsen ganske fin, også til store voksne.

Særligt bagtil, hvor de udstikkende baglygter dominerer, er designet kontroversielt.
Særligt bagtil, hvor de udstikkende baglygter dominerer, er designet kontroversielt.
C-HR får hele Toyotas store sikkerhedspakke som standard. Det vil bl.a. sige automatisk nødbremse med genkendelse af fodgængere.

Benzin eller el-benzin-hybrid

To motorer kan kunderne vælge imellem. Den ene, som Toyota har store forventninger til, er hybridsystemet fra den nye Prius. Det indebærer en 1.8-benzinmotor med en ydelse på 122 hk. Alternativet er en 1.2 turbomotor fra Auris med 116 hk. Turbomotoren kan kombineres med manuelt gear eller CVT-gear.

Dieselmotor eller firehjulstræk er der ingen aktuelle planer om.

Coupé High Rider ligger bag forkortelsen, og set i denne vinkel er der dækning for betegnelsen.
Coupé High Rider ligger bag forkortelsen, og set i denne vinkel er der dækning for betegnelsen.
C-HR går i produktion i Tyrkiet i slutningen af året og ventes til Danmark allerførst i 2017.