Ganske meget fra sidste års konceptbiler har overlevet til den færdige bil. Det gælder særligt de udstillende 3D-baglygter og andre detaljer. Også proportionerne – den fremadstræbende form med coupé-bagenden, er -usædvanlige. Fonten er mere afdæmpet, noget i stil med den fornyede RAV4.
"Coupé High Rider"
Da Toyota hev klædet af bilen på Genève-udstillingen blev det samtidig slået fast, at bilen sendelige navn bliver det samme som koncepternes, C-HR. Det betyder ifølge Toyota ”Coupé High Rider”.
Med det uopfindsomme navnevalg er der lagt op til forvekslinger, særligt med Hondas to crossovers, CR-V og HR-V.Går lige efter Nissan Qashqai
C-HR er målrettet Nissans europæiske megasucces, Qashqai, der nu er et godt stykke inde i anden generation. Det tog sig tid, forklarer Toyotas europæiske topchef, fordi Toyotas entré i den kompakte crossoverklasse skulle gøres ordentligt. Det vil især sige, at den nye globale TNGA-platform skulle være klar, og at der ligeså skulle findes et egnet hybrid-system.
Den nye crossover er blot fire cm kortere end RAV4 og stort set på størrelse med Qashqai. Trods det coupéformede karrosseri er bagsædepladsen ganske fin, også til store voksne.
C-HR får hele Toyotas store sikkerhedspakke som standard. Det vil bl.a. sige automatisk nødbremse med genkendelse af fodgængere.Benzin eller el-benzin-hybrid
To motorer kan kunderne vælge imellem. Den ene, som Toyota har store forventninger til, er hybridsystemet fra den nye Prius. Det indebærer en 1.8-benzinmotor med en ydelse på 122 hk. Alternativet er en 1.2 turbomotor fra Auris med 116 hk. Turbomotoren kan kombineres med manuelt gear eller CVT-gear.
Dieselmotor eller firehjulstræk er der ingen aktuelle planer om.
C-HR går i produktion i Tyrkiet i slutningen af året og ventes til Danmark allerførst i 2017.